Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1431802
Hej
Har en Volvo v70-00 som helt plötsligt blivit
strömlös .Innerbelysning och radio fungerar
när man vrider på tändningen.Batteriet är nytt och fulladat. Misstänker att CEMen lagt av.
Någon som varit med om detta.
/Gerhard
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
av MickeM
#1431812
Du har väl ingen CEM i bilarna som denna forumdel avhandlar.

Du har i så fall en S80, S60 eller V70N.

Du kan ju alltid testa att koppla loss batteriet och återansluta det igen så systemet gör en Reboot.
av Gerhard12
#1431819
Har ett CEM som sitter vid pedalstället.Det här forumet gäller väl v70 upp till-00
av MickeM
#1431840
Men första varianten av V70 har myvket begränsat CAN system.
Jag tror det bara är CAN mellan ABS ECM och DIM. Även om dom skulle ha en slags CEM är den väldigt begränsad i vad den styr.
(Jag kan mer om V70N än första V70modellen rent elektriskt. Därför kan jag inte direkt avfärda en CEM på dom)

Ljus osv är helt analogt på första V70 som är en 850 i grunden.

Är du 100% på att du inte har en V70N?
Dvs den lite rundare karrossen.
Då har du en CEM och symptomen sannolika med CEM fel.
Även dom fanns som fordonsår 2000.
Men Modellår 2001.

Anledningen att jag tjatar om det, är att i kategorin för V70N får du bättre svar, för dom kunniga på den modellen läser och skriver där.

Jag är en av dom förvisso, men du får svar av fler i rätt forum. Samt, att vi behöver veta exakt vilken Volvo du har.
av MickeM
#1431860
Uppstod det plötsligt ur det blå?
Kanske i samband med batteibytet?
Har du gjort något annat med bilen?
Har den stått?

Har du någon OBD utrustning?

Börja med att göra den strömlös en stund så CAN gör Reboot.
Peta igen låset på bakluckan så bilen tror den är stängd, och vänta några minuter så den går i dvala. Lyft av minuspolen bestämt, så strömmen bryts direkt. Vänta några minuter. Vrid tändningen till läge 2. Återanslut batteriet i ett bestämt moment. Inget hattande.

Kolla samtidigt alla anslutningar där bak.
Du har plint invid batteriet som ofta ser tråkig ut.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]