Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
#1431651
Har två stenskott på ena bilen, strax ovanför vindrutan, som har börjat rosta en aning som jag skulle vilja åtgärda. Har även lite rost runt ett handtag på förardörren som jag också vill fixa till. Är det syrarengöring (typ Pingens Acid Clean Gel) eller någon rostomvandlare som är vägen att gå? Tänkte försöka få bort rosten, putsa ner eventuella ojämnheter (minimalt med putsande, mycket lokalt), lägga en primer, och sedan måla med 2-komponentfärg.

Tips på produkter och tillvägagångssätt?
av Erik Å
#1431751
All rost måste bort, ja! Se bara till att det inte ligger kvar syra från rostomvandlarna sen.. Dremel med små diamantslipstift (Biltema) är oumbärligt enligt mitt sätt att se det.
Blir det hål så blir det hål, rostflagor är ändå inget att ha :-D
Jag använder epoxy som primer direkt på stålytan, antingen lamineringsepoxy eller 2-komponentlim. Båda varianterna spöar allt annat i primerväg som jag har provat.. ;-)
Och har man nu fått hål (i icke bärande delar) så kan man i princip bygga om till glasfiberkaross med glasfiberväv och lamineringsepoxy. Glöm plastic padding! :party:
Lamineringsepoxyn har dessvärre en tendens att vilja rinna av vertikala ytor, lite klurigt att hålla den på plats tills den har härdat!
Epoxy bryts ner av UV-ljus med tiden så den måste målas över i soliga lägen :P

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]