Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430446
Hej,
Jaha nu ställer jag en fråga som nog gör att ni tror jag är en riktig idiot:

Ger 19 tum fälgar på en V90 (2021:a) en högre bil (1/2 tum = 1,27 cm) än med 18 tum fälgar?
Eller är det samma höjd (diameter) på hjulet med däck monterat oavsett 18 eller 19 tum fälg?
/Bo
#1430482
StefanN skrev: ons 17 feb 2021, 07:19 Man kompenserar fälgdimension med en lägre däcksprofil = samma omkrets.
Aha, tack för svar.
Följdfråga: varför väljer man 19 eller 20 tum på t.ex. en V90 i så fall? Bara estetiska skäl då?
Då väljer jag 18 tum då eftersom jag vill ha bäst komfort, har hört 19 tum och större kan ge mer stötig gång och således lite mindre komfort.
Bo
#1430484
Det är för de allra flesta en estetisk fråga.

Större fälgar ger med samma omkrets lägre däcksidor. Det ger oftast bättre styrrespons, så det finns (en liten) orsak att hävda att väghållningen blir bättre.

Det är nog inte så många vardagsbilister som märker någon större skillnad. Med de allra flesta ser att det ser annorlunda (bättre?) ut med större fälgar. :-)
#1430534
Styrrespons utifrån 18 eller 19 tum är i princip ingen skillnad. Däckstyp och fabrikat är det som du kan märka skillnad på, lägg pengarna där.
Större hjul med lägre profil och ofta bredare ger en bil som blir sämre i komfort och i regel spårar mera så fort vägen blir lite sämre som merparten av våra asfaltsvägar. Det ger nästan alltid högre ofjädrad vikt vilket inte förbättrar.
Vissa väljer stora fälgar och sparar på däcken för de blir dyrare, behöver inte förklara mera... ;-)
Så för oss som kör på vanlig väg är det utseende som avgör val av hjulstorlek.
#1430642
Ja, det är större skillnad mellan däcktyper än en tum hit och dit. T ex en SUV som rullar på Pirelli Zero eller Pirelli Scorpio Verde, det är stor skillnad i både komfort och väghållning.
Eftersom utbudet av däckdimensioner är begränsat till 50-55-60-45-40-profil etc och bredd 235-245-255 etc så sklijer sig alltid omkretsen lite grand, så visst kan en bil va lite högre el lite lägre med olika tum. Det finns dock ingen systematik i det och målet är alltid att få samma omkrets

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]