Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430202
Tjena jo som rubriken lyder så verkar drifttemperaturen lite låg på min bil.
Vi har kört runt med en Delpi/Autocom felsökare med laptop.
Motor B5252S 10v 144 hk.
Styrning till motor fenix 5.2.
Termostat från Volvo en 271664 (90c) ny för 2 år sedan.
Motor kyl nytt för 1 år sedan.
Inga felkoder som vi kunde se.
När vi testa igår var det ca - 7 ute.
Värmen i bilen är helt ok efter en 5mil (lite länge kan jag tycka) men inte som ny dock o det kan man väl inte kräva utan att byta värme paket.
Slangarna in till värmepaketet är varma den övre är något varmare.
Motorfläkten funkar det tar dock en stund innan den går på vid stilla stående.
Har inte kokat efter en stund på tomgång efter körningen. Vad jag har kunnat se o märka iaf.
Har fått för mig att bilen tar mer soppa än för nått år sedan.


Tempen var 78 till 81 grader under körning i allt från 50- 90 kmh. Med allt från halv värme till full värme.
Mesta dels 81 grader med halv värme på rattarna. Tempmätaren var dock ovanligt konsekvent igår.
Gick ner lite vid på drag full värme sen upp lite till kl 3 efter en bit. Syntes mest på datorn.
Och som mest 86- 91 vid stilla stående tycker allt detta är lite lågt
har läst om 95 till 105 i drifttemp?.

Har även bekymmer med att tempmätaren går ner ett streck och sedan upp igen till kl 3.
Detta händer så väl vid mildväder som vid -15/20 grader och bråkar olika mycket från ena dagen till den andra.
Ibland kan mätaren hålla sig på kl 3 länge om man kör ett tag och bara gå ner och upp med en halv markering.
Det verkar heller inte spela nån roll vad hastigheten är eller varvtalet på motorn mätaren håller på så här oavsett.

Jag har läst att det både kan vara tempgivaren i termostathuset samt termostaten.
Jag funderar över följande om temp givaren är lite knas och ger fel signal till bilen
kan då motor tempen vara högre än det vi sett på laptopen?.
Finns det fler tempgivare till motor systemet än den på termostathuset?.
Jag har läst att tempmätaren inte är så exakt och att den är tillverkad så för att inte hoppa upp o ner hela tiden. Men kan felet vara själva mätaren? .
Eller kan det vara tempgivaren eller min 2 år gamla Volvo termostat eller något helt annat?.

Fan vad möe text det blir för så lite :bored: men jag är inget vidare o förklara .

Tackar för svar.

Edit jag bytte enbart termostaten igen till en 92c Calorstat så vart det bra igen i mitt fall. För er stressnissar som inte orkar läsa hela tråden på mobilen :-) .
Senast redigerad av 3 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#1430306
Jag sätter mina pengar på termostaten. När jag upplever att tempen börjar falla lite under kl 3 så har jag tidigare bytt termostat och då har det alltid löst sig. Har alltid köpt termostat på Bilia men livslängden känns sådär, brukar få byta var tredje år eller så.
#1430331
Haha, här kommer rapport från köket. :-D
Min gamla (Volvo 9180811 datum 0912) 90C termostat ligger i en kastrull tillsammans mer termoelementet till en Fluke 50 termometer
50% öppen (ca 5mm glipa) vid 88C.
1mm öppen vid 81C :-/
Faktiskt en synbar glipa även vid 76C, det tar lite tid att få vattentemperaturen att stabilisera sig. Och så måste man vänta ut att vaxet i termostatkapseln hinner smälta eller stelna..
Helt stängd vid 70C
Skulle förstås gjort samma mätning på nya termostaten men jag har ingen lust att plocka ut den igen :-)

Kastrullmätningarna bekräftar det jag har sett i bilen, temp-mätaren "hängde" lite under mitten förutom att det tog evigheter att få motorn varm.. Kylvatten började alltså smita ut till kylaren redan strax över 70C.

Tempmätaren har slokat ända sen jag bytte termostat förra gången. När bilen var ny tror jag nålen var ganska exakt horisontell men jag bytte termostat (Volvo original) för några år sen när jag tyckte värmen blev sämre.
Den nya (FEBI/Bilstein 14772) verkar ha betydligt mer "distinkt" omslag och dessutom vid några grader högre temperatur. Klart värt 111kr! :-D
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1430344
Tack för era svar. :-D Hmm kanske är Volvos termostater skit nuförtiden :nerd: .
Men min tempmätare åker ju ner och upp för att vara exakt kan inte det komma an på tempgivaren eller ECU ?.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1430363
gubbstrutt skrev: tis 16 feb 2021, 21:23 Jag kom aldrig upp mer än 81 i temp under körning. Om siffrorna på datorn var rätt.
Vore siffrorna för låga pga mätfel så borde du ju i alla fall ha värme i överflöd :party:
Har du provat sätta en pappskiva eller nåt bakom grillen så att det inte blåser obegränsat med iskall luft över motorn..?
Vintertid räcker det gott med att ha luftintaget under stötfångaren öppet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]