Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1429239
...att PERMANENT programmera om eller koppla bort den där helt vansinnigt enerverande, irriterande och helt meningslösa START/STOP-funktionen? På riktigt. Typ ta ur dess batteri ur bilen, löda om nåt, ful-chippa hela bilen - vad som helst.

(Jag vet att man kan swipa och stänga av det och att man kan få bort det genom att välja individuell körprofil men det kommer tillbaka direkt så fort du startar om bilen, om du så bara varit inne på macken och köpt en korv. Jag vill få bort det HELT så att det ALDRIG kommer tillbaka NÅGONSIN.)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
av least
#1429245
Det är "klart" att det finns möjligheter för detta.
Man kan emulera körlägesknappen, och skicka rätt data över can-bus nätet.
Man kan även emulera knappvalet i Sensus som stänger av funktionen.

Men ingen verkar ännu ha paketerat en sådan dongle för SPA-bilarna.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1429258
Lägg växelspaken i M innan bilen stannar så gör den inte stopp/start.

Jag tycker man kan styra det bra med hur hårt man trycker på bromspedalen när bilen väl har stannat. Mjukt = ingen stopp. Hårt = stopp.
Har man autohold behöver man ju inte trycka så hårt när bromsen väl fångat upp bilen.
#1429304
TobiasHieta skrev:Fattar verkligen inte varför folk är så upprörd över den här funktionen. På min T4 har jag aldrig uppfattat det som störigt.
Då måste du ha en manuell...

Automataren stannar när man skiftar från drive till back. Helt onödigt! Och även sämre för miljön då det går åt mer bränsle för att starta upp än vad du sparar på "stoppet".
Hemtjänstens bilar i vår kommun tål heller inte detta eviga start/stopp. Det har bytts startmotorer och startkrans på löpande band. Över 50% på bilarna som leasas på tre år.
#1429314
EbbevonVolvo skrev: tor 11 feb 2021, 19:17
TobiasHieta skrev:Fattar verkligen inte varför folk är så upprörd över den här funktionen. På min T4 har jag aldrig uppfattat det som störigt.
Då måste du ha en manuell...

Automataren stannar när man skiftar från drive till back. Helt onödigt! Och även sämre för miljön då det går åt mer bränsle för att starta upp än vad du sparar på "stoppet".
Hemtjänstens bilar i vår kommun tål heller inte detta eviga start/stopp. Det har bytts startmotorer och startkrans på löpande band. Över 50% på bilarna som leasas på tre år.
Nope automat. Tycker startet och stoppet är helt sömnlöst. Är det kanske värre på dieselmotorn? Eller så jag okänslig för det.
#1429335
Jag kör D5 automat, tycker precis som du att den absolut inte stör annat än möjligtvis vid längre
kökörning, det är ända gången jag ibland trycker av start stopp funktionen i menyn.
Har aldrig råkat ut för att den stannar om man skiftar från Drive till back eller vice versa...
av Lockis
#1429336
Aldrig problem med att den stannar när
Man byter mellan D och P.
Senast redigerad av 1 Lockis, redigerad totalt 0 gånger.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]