Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe64
#1421035
mange240 skrev: tor 31 dec 2020, 11:39
frippe64 skrev: tor 31 dec 2020, 11:14 En slavcylinder kan inte ha något inre läckage, antingen hålls vätskan innanför tätningen eller också passerar den och hamnar utanför systemet. Huvudcylindern kan ha ett inre läckage, vätskan går då tillbaka mot bromsvätskebehållaren och hålls innanför systemet.
Jajamän så alla bilar som blir bra efter ett slavcylinderbyte, har egentligen fel på huvudcylindern? Men den lagas av sig själv när slaven byts?
:-o
Det var en märklig tanke, men inget som jag har påstått.

Om du anser att en slavcylinder kan ha inre läckage så informera oss då från och till vilket utrymme i slavcylindern som vätskan läcker, och vilken tätning som inte håller tätt.
av joneliasson
#1425955
Hej.
Har en xc70 2.4d 2010. Har exakt samma problem som dig...


Jag har bytt huvudcylinder 2 gånger, då jag trott att detta skulle hjälpa. Första gången själv och andra gången på verkstad...(Litade inte riktigt på den jag köpt samt mina egna "meckar-skills".
Jag har luftat den kanske 8 gånger under loppet av 400 mil, och samtliga gånger blir det bättre, men efter sa 50 mil så är vi tillbaka på samma symptom med svampighet och luft i systemet. Bromsvätskan minskar inte i behållaren, inte som man kan se iaf, men den tar in luft lik förbannat.
Symptomen är precis som du beskriver. Efter ca 20 mil märker man en svampighet, efter ytterliggare 10 mil får man hjälpa pedalen upp efter den varit nertryckt då den stannar halvvägs. Därefter blir den bara värre och värre. Jag upplever inte att den tappar speciellt mycket tryck över natten när den står still och motorn är av. Däremot om man, som jag gör, kör med farthållaren intryckt på 120 i ca 40 minuter, motorvarv ca 1800-2000, så kommer det tillbaka.
Vid alla dessa tillfällen så går det att "pumpa" upp tryck i kopplingen igen. Dock håller trycket sämre och sämre ju längre tiden/milen går.
När jag kopplar till en "brakebooster" och luftar så kommer alltid luften ut först när jag vrider på luftnippeln, sen kommer klar och ren bromsvätska, utan några större mängder luftbubblor.


Min fråga är således samma som trådstartarens: Vart kommer luften in i systemet? Någon som varit med om detta som kan förklara?
Min verkstadskille vill också riva ner allt och byta kopplingen, och det kommer väl troligen bli så, men griper efter halmstrån :)


Jon E
av joneliasson
#1426950
frippe64 skrev:Troligen sugs luften in i slavcylindern.
Det är nog så... den är inlämnad på kopplings- och svänghjuls-byte idag iaf. Får återkomma när det är klart,
av sm7ovk
#1427425
Klart intressant att höra vad de kommit fram till. Även om det inte skulle va samma fel så misstänker jag även att det tex skulle kunna vara luftningsventilen. Det framgår inte helt hur det ser ut med packningar på den - skruvade du av den helt när du luftade?
Jag har inte själv gjort något med bilen men jag har bara kört ca 45 mil och den funkar fint. Bilprovningen tyckte kopplingen funkade "perfekt".
av B14meanmachine
#1555070
Undrar hur detta gick, har samma problem...
En liten rookiefråga hur i hela friden får man bort batterilådan?? Det går någon vacker igenom batterilådan och jag kan för mitt liv inte lista ut hur jag lirkar bort batterilådan.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]