Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1426046
Volvobilarna blir bara dyrare och dyrare...Jag tror att (premium)kombibilarna har byggt bort sig i och med att design går före funktion. Kombin är ju knappt en kombi längre. Mellanklassbilarna är ju lika rymliga och nästan lika bekväma till ett bättre pris. Visst känslan finns ju inte där fullt ut men dem har höjt sig. Och när det blir sämre sikt och lägre i tak så det blir svårare att kliva in i bilen och lyfta in barn etc jämfört med V70. Då början man förmodligen titta på en suv vare sig man vill eller inte för dem är mera praktiska. Detaljer som jag tycker V90 har tappat mot V70. V60 är en snyggare bil än v90 men klart mindre på de flesta lederna. Audi och BMW har ju nästan alltid haft en sämre skuf än Volvo. Nu är dem ju i stort sett lika. Mercedes E-klass som var en storlastare har fått mindre skuff. En stor kombi ska vara en rymlig kombi annars finns ju sedan. Eller SuV....
#1426074
Att brukskombin försvinner från programmet (dvs, bra storlek, tillförlitlig och till vettigt pris) är såklart tråkigt. Men att dra det till att Volvo gör bort sig känns lite felaktigt. Ur företagets synvinkel så gör de mycket rätt när de växer i volym och ökar sin marginal. Den svenska marknaden räcker inte för ett bilföretag och det är deras omställning mot suv och snyggare design som varit en volymdrivare internationellt.

Att de sedan blivit så dyra är ju en del av strategin. Att få folk att verkligen sukta efter en XC90 där storleken finns så man tillslut accepterar att betala vad den kostar = höjd marginal. För utrymme finns ju i modellparken, bara det att utrymmet kostar mycket mer nu än vad de gjorde förr.
#1426076

bem skrev:
Zanders skrev: ons 27 jan 2021, 13:01 V90 har ju aldrig sålt bra utanför Sveriges gränser så den lär försvinna (tyvärr) när nästa generation kommer.
Tror du V90 kommer försvinna? Den här bilden på nästa generation V90 tror du inte kommer då?
Blir väl ren elbil om den kommer.
/Bo
Bilden är bara tidningens egen gissning.

#1426093
Det skiljer väl inte särskilt mycket mellan V90 och V60 i pris, dryga 40’kr?! För mig inte avgörande om man köper bil i regionerna 400+kr. XC60 har ju kortare och högre bagageutrymme, något som passar mig dåligt när man ska få in barnvagn samtidigt som resväskor och förhoppningsvis stänga insynsskyddet, utformningen på utrymmet i V90 ser jag som klart mer praktiskt. Baksätet är också mindre i XC60, vilket är viktigt om det handlar om bakåtvänd bilbarnstol.

De har säkert tappat en del kunder då de gjorde den ”snyggare men mindre rymmande” o andra sidan har jag aldrig tidigare ens övervägt en Volvo så de har helt klart öppnat upp för en ny kategori kunder (som ju också är beredd att lägga mer pengar). Tycker nog strategin håller.
#1426095
40' är kanske inte någon jätte summa i det stora hela.
Men handlar man på budget så är 40' rätt mycket utrustning i en V60 som man inte får i en V90 :-)

Tittar man sen på laddhybriderna skiljer det sig ännu mer, ~65'.

Massa kul saker som får plats för 65' :-D
#1426131
Keiser skrev:Det är ju individuellt men är man ute efter utrymme så bör man kanske då välja V90 över HUD och panorama... Spelar utrymmet mindre roll bör man nog inte titta på V90 i första läget :)
Fast jag köper inte främst stora bilar för att de är...stora utan för att de nästan alltid är mera påkostade. Tystare, bättre stolar, bättre inredning. Jämfört V90 med XC40 liksom, det är inte storleken som är den stora skillnaden ;-)
#1426133
Skillnaden mellan V60 och V90 komfortmässigt är marginell; ljudmässigt skiljer nästan ingenting, stolarna är samma och du får lite trevligare belysning i V90 annars är de ganska så lika. Det är som sagt individuellt men för de flesta som köper V90 spelar utrymmena sannolikt en stor roll. :)
#1426134
Du sitter fruktansvärt lågt i V60s baksäte. Jag, som är väldigt stel i "stativet", fick ha hjälp att ta mig ur bilen efter att ha åkt i en halv timme sittandes där bak. Där är V90 bättre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]