Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1425243
B230F Kompression: 9,8:1.
Var motorn kall bör resultatet vara inom gränsvärden, 125psi är 8.6bar

Varmkör motorn och kolla cyl.1 och jämför med en av de andra om du vill.
av wallentin
#1425350
Skulle bara tilägga en grej. När skruvade med bromsen höger bak så stank det bensin. Och då hade bilen stått över natten i garaget. Var under och lyste men såg inga läckage.
av wallentin
#1425692
Vet inte om jag gjorde ett korrekt leakdown test. Pyttsade i ett pumptag olja med oljekannan i cyli den. Och tog sedan ett nytt komptest, och kollade sen om trycket sjönk, får men ett korrekt värde om man gör så? Var en på Youtube som gjorde så.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1425696
Jag brukar göra så att jag gör ett komp.prov med "halvvarm" motor. Insprutningen avsängd och (viktigt) fullt öppet gasspjäll. Sedan pumpar jag i lite olja, kör runt motorn och gör om komp.provet. Det ska bli högre än det första på alla cylindrar (kall olja tätar bättre), men är där en markant skillnad på trycket är kolvringar, kolvar slitna. Är det bara en mindre skillnad på ett lågt tryck är det ventilerna som är otäta. Hur högt trycket ska vara beror på komp.förhålladet. Men också på hur "vass" kamaxen är, d.v.s hur stor "överlappnlingen" (tiden avgasventilen och insugsventilen är samtidigt öppna) är. Normalt är mellan 9 och 12 kg, huvudsaken är att det inte skiljer mellan cylindrarna. 10% räknas som normalt.
Jag har en (mycket) gammal komp.mätare som "skriver" på en papperslapp, lätt att jämföra.
av wallentin
#1426031
Oljenivån visade normalt för en vecka sedan på stickan. Visar nu fullt på stickan pga bensin. Men hur sjutton kommer bensinen ner i sumpen? Kompprovet va ju ok. När jag tog kompprovet så lät jag trycket var kvar i 30 sekunder innan jag släppte ut trycket.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1426084
Var motorn varm eller kall när du gjorde komptestet? 30 sekunder låter som en rätt kort tid ändå för att avgöra hurvida man har onormalt läckage eller ej.
Enda vägen ner i sumpen för bensinen är f.ö. genom kolvringarna.

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]