Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1425943
least skrev:Nä. Man kan ha råkat växla till LIM-läget för hur länge sedan som helst.
Valt läge ligger kvar.
Fast om man valt LIM så har man tagit bort tidigare hastighet från farthållaren.
Så LIM måste ha varit aktiverad tidigare. Eller också har man självmordsfunktionen farthållnings assistans igång.. Den är värdelös..

Men jag har då aldrig under 9000 mil "råkat" aktivera min begränsare. Nu använder jag visserligen denna funktionen mer än farthållare. Så jag kanske är mer medveten om funktionen.
#1425950
Lockis skrev:
poscarjr skrev:
Lockis skrev: tor 21 jan 2021, 16:55 Varför har man tummen på dessa knapparna om man inte ska använda dem? :-o
Vem hade tummen på denna knapp menar du?
TS?
Nja, "komma åt av misstag" tycker jag inte är samma sak.
#1425953
Provade att fippla med knapparna igår och måste säga att visst kan detta mkt väl hända, man måste allt trycka till ordentligt och samtidigit inte fundera på vad det är för knappar man trycker så hårt på... (känns som ett misstag man lär sig av och funderar på vart man har fingrarna när man kör "aktivt" och var man kan ha dem när man "slökör")

Min fundering är om man inte kan placera denna typen av funktioner i ratten, vart skulle man då placera dem?
#1425954
poscarjr skrev:
Lockis skrev:
poscarjr skrev:
Vem hade tummen på denna knapp menar du?
TS?
Nja, "komma åt av misstag" tycker jag inte är samma sak.
Fast, om man inte har fingrarna där så kommer man inte åt av misstag iheller.
#1425965
Lockis skrev:
poscarjr skrev:
Lockis skrev: TS?
Nja, "komma åt av misstag" tycker jag inte är samma sak.
Fast, om man inte har fingrarna där så kommer man inte åt av misstag iheller.
Vi tycker/tänker olika :)
#1425967
poscarjr skrev:
Lockis skrev:
poscarjr skrev: Nja, "komma åt av misstag" tycker jag inte är samma sak.
Fast, om man inte har fingrarna där så kommer man inte åt av misstag iheller.
Vi tycker/tänker olika :)
Absolut! och du får gärna förtydliga hur du tycker/tänker. I min värld är det ju lätt att inte trycka där. Genom att inte ha fingrarna där :)

Enda gången jag fingrar på den delen av ratten är när jag ska ställa in/justera farthållare eller begränsare.
#1425977
Lockis skrev:
poscarjr skrev:
Lockis skrev: Fast, om man inte har fingrarna där så kommer man inte åt av misstag iheller.
Vi tycker/tänker olika :)
Absolut! och du får gärna förtydliga hur du tycker/tänker. I min värld är det ju lätt att inte trycka där. Genom att inte ha fingrarna där :)

Enda gången jag fingrar på den delen av ratten är när jag ska ställa in/justera farthållare eller begränsare.
Lockis skrev:
poscarjr skrev:
Lockis skrev: Fast, om man inte har fingrarna där så kommer man inte åt av misstag iheller.
Vi tycker/tänker olika :)
Absolut! och du får gärna förtydliga hur du tycker/tänker. I min värld är det ju lätt att inte trycka där. Genom att inte ha fingrarna där :)

Enda gången jag fingrar på den delen av ratten är när jag ska ställa in/justera farthållare eller begränsare.
Det är samma i min värld. Jag har aldrig fingrarna där heller. Men uppenbart så är inte det allas värld och det utan att man måste ha tummen på knappen. TS och dennes fru samt några till i denna tråd vittnar ju om att dom kommit åt knappen av misstag (och inte bara en gång utan för några av dom har det hänt flera gånger).
När jag tog körkort fick man lära sig att hålla i ratten efter klockan - tio-över-två var det som gällde då. (Nu håller jag ju inte så, snarare fem-över (en hand) eller tjugo-över-sju.
Men nuförtiden så är det kvart-i-tre (för att inte händerna skall slå upp i ansiktet av krockkudden) som gäller och då är man ju där i närheten med vänstertummen... Bara en tanke.
#1426180
Det stämmer! Man kommer åt den av misstag. Alternativt att man trycker en gång för mycket åt vänster när man tex vill koppla ur autopiloten. Den är ju en del i att stega åt höger/vänster som en del af farthållarens funktioner.

Jag har även kommit åt den när jag svängt och sidan av handen tryckt ned den utan att jag märkt det. Det är kasst att ha en sådan funktion som sitter så nära kanten mot ratten där man rör /håller händerna hela tiden.
#1426196
Har också kommit åt knappen när jag har svängt runt med en handflata på ratten, men som tur ser man det direkt i head up-displayen
#1426679
AndreasThn skrev: mån 25 jan 2021, 06:48 Fast då måste du ju först växla till limiter och sen aktivera den med mittenknappen?
Yes, så är det. Men man tror man har farthållaren aktiverad, man har dock skiftat till "limit" i något gathörn och sedan trycker man på mittknappen för att aktivera farthållaren. Då aktiverar man "limit".

Det är som andra har skrivit, handflatan eller handens del av tummen(vet inte vad jag ska kalla den delen) som kommer emot när jag svänger i gathörn eller garage. Nu har det inte hänt många gånger, men kanske 10 på 4 månader. Nu börjar dessutom det undermedvetna känna till det så hjärnan får en signal ibland när det hänt. Men om det händer min fru skulle hon aldrig lista ut vad det är och troligen stanna och 1. ringa mig, 2. ringa bärgare. Nu använder hon inte ens farthållaren så mer ett teoretiskt problem. Men om hon börjar använda farthållaren...

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]