Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
#1425306
Godkväll gott folk!

Dessvärre har jag råkat ut för en stöld av avgassystem och den åtråvärda katalysatorn.

Har ni några råd att ge vad det gäller köp av katalysator, det är två rör från grenröret och jag funderar på att sätta ett y-rör och därmed köpa https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000036965 om länk ej funkar artikelnummer 79-807 och sen enbart en dämpare längst bak, vad tror folket om detta?

:-)
av DirkSchneider
#1425403
Vad går dessa två kablar till och varför är det tre-fyra kablar inuti? Totalt 6-8 kablar?????
Bilagor
IMG_20210124_171207.jpg
IMG_20210124_171207.jpg (262.77 KiB) Visad 1151 gånger
av errim
#1425657
Kablarna går till lambdasonder. En reglersond och en kontrollsond. Tjuvarna klippte kablarna och fick alltså med sig de två sonderna. Reglersonden sitter precis framför katalysatorn och kontrollsonden sitter efter katalysatorn.
Du måste alltså skaffa två sonder också. Noga med att det blir rätt sonder. Köps bäst på Volvo men finns kanska billigare spå andra ställen, se till så att det är rätt oemnummer eller Boschnummer på dem i så fall.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1425698
En historia som är tänkvärd.
Någon gång på -80-talet jobbade en kompis (nära vän) på (dåvarande) Radio Trestad i Bohuslän/Västergötland. En natt var där inbrott i bilarna på personalparkeringen, dom tog (i princip) alla bilradioapparater och högtalare, gammalt som nyare. Deta täcktes av försäkringen, så alla fick nya radio/stereo apparater och högtalare. Dom flesta var nöjda och belåtna i några mänader, sedan var tjuvarna tillbaka och tog alla apparater och högtalare. Och nu hade alla nya apparater.
Så var rädd om din nya katalysator, dom vet att du har en ny katalysator monterad
av DirkSchneider
#1425782
Tack för svaren och hjälpen!
Tänkte på kablarna, det visar inga varningslampor osv när jag kört utan avgas, tänkte smälla dit ett nytt nu när det kommer och en katt utan lambda? Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1425791
Vissa funktioner (typ lambdaregleringen) får man köra typ någon mil innan den sätter felkod (och lampan börjar lysa). Och motorn vill inte ha mindre bensin när den går "oreglerad". Den kommer inte att gå igenom bilprovningen heller. Kanske om det varit årsmodell -94 eller äldre, då behöver inte katalysatorn fungera. Men den måste sitta där.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..