Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1394386
Lite nyfiken, hur går dom tillväga på bilar som bytt ägare X antal gånger sedan nyköpet? Får dom information av transportstyrelsen för alla utsatta bilar och dess nuvarande ägare eller?
Och hur länge gäller denna fria åtgärd? För alltid kommer det finnas någon som inte bryr sig i att få detta åtgärdat, och sen säljer bilen om 10 år eller så. Blir nya ägaren stående där med brallorna nere eller kommer denne då fortfarande kunna få det åtgärdat gratis?
#1394413
Lucif3r skrev:Lite nyfiken, hur går dom tillväga på bilar som bytt ägare X antal gånger sedan nyköpet? Får dom information av transportstyrelsen för alla utsatta bilar och dess nuvarande ägare eller?
Och hur länge gäller denna fria åtgärd? För alltid kommer det finnas någon som inte bryr sig i att få detta åtgärdat, och sen säljer bilen om 10 år eller så. Blir nya ägaren stående där med brallorna nere eller kommer denne då fortfarande kunna få det åtgärdat gratis?
Återkallelser är alltid gratis, och bilen spåras via bilregistret. I de flesta fall och marknader är det lagkrav att det sker och man har ett tillverkaransvar ganska långt efter bilen byggts.
Om en ägare inte kommer in med bilen så lever det kvar i Volvo system ett bra tag i alla fall..
/Thomas
#1396025
Fick hem återkallningsåtgärd R10025, någonting med kylare/avluftningsledning, någon som vet hur det brukar vara med hyrbilskostnad om det skulle behövas?
#1425646
Min fru har en XC60 MY2013 där detta med bältet blev gjort nyligen. Är lite fundersam på hur de löste det för på denna bilen har de kapat bältet c:a 25-30 cm. Det innebär att varje gång man ska ta på sig bältet får man hämta låstungan nere vid golvet. Kan väl inte vara riktigt..? Normalt sett sitter låstungan vid en knopp på bältet, men eftersom bältet är kapat sitter den nere vid golvet.
#1425702
Ja, d var ju inte bra. Har ni pratat med Volvo om det? Byta bältet eller montera en ny knopp (om d går) är väl alternativen. Jag skulle då inte villa ha den vid golvet iallafall. Men prata med Volvo det kanske löser sig smidigt.

Mvh
Per
#1425780
pvfreak skrev:Min fru har en XC60 MY2013 där detta med bältet blev gjort nyligen. Är lite fundersam på hur de löste det för på denna bilen har de kapat bältet c:a 25-30 cm. Det innebär att varje gång man ska ta på sig bältet får man hämta låstungan nere vid golvet. Kan väl inte vara riktigt..? Normalt sett sitter låstungan vid en knopp på bältet, men eftersom bältet är kapat sitter den nere vid golvet.
Man skulle väl inte röra själva bältet utan bara låset ?

/Thomas
#1425824
Hur fungerar det om man köpt en bil begagnad och återkallelsen inte är gjord vad jag vet. Jag har inte fått någon kallelse och jag har ägt bilen ca 1 månad? Får kontakta Volvo och se om de kan se något.
#1425828
kievY skrev: tis 26 jan 2021, 20:10 Hur fungerar det om man köpt en bil begagnad och återkallelsen inte är gjord vad jag vet. Jag har inte fått någon kallelse och jag har ägt bilen ca 1 månad? Får kontakta Volvo och se om de kan se något.
Ja, det är bara att ringa till närmsta verkstad och kolla med valfri tekniker.
Det har ju varit flera återkallelser av dessa modeller på sistone, så det är aldrig fel att kolla upp vad som är gjort eller ej.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]