Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1425746
Tjänstebilsmatchen har i stor utsträckning redan lämnat rena bensin och dieselbilar. Beskattningen gör att det är svårt att välja något annat än hybrid (eller el för de som kan).

Volvo har "bara" XC40 P8 som ren elbil. De säljer dock bra av plugin-hybrider. Audi har svårt att få fram plugin-hybrider. BMW och Volvo säljer mycket av sina plugin-hybrider.

ID4 är första tillräckligt stora elbil i rimligt prisläge. Den kommer att ta kunder. Det betyder inte att plugin-hybriderna är döda. Inte än på många år.

Jag sitter och funderar på vad jag ska ha i fortsättningen. Funderade på en e-tron, men den gick inte in under vår TCO-gräns. Inte när jag provade i alla fall. ID4 lockar inte, men kommande Q4 e-tron samt Tesla Y kan vara alternativ.

Det bilar som säljs nu ska sedan vara tjänstebil i tre år (2-4, men oftast 3). Sedan kommer de ut på begagnatmarknaden.

Det gör att V90 (med större och större andel hybrider) är det begagnatköparen har att välja på under de kommande åren. Men det kommer att ändras på nyare begagnatbilar när det som säljs på tjänstebilssidan kommer ut på begagnatsidan.

Det som för mig är oklart är hur förändringen av förmånsbilsbeskattningen kommer att slå. En sak är då rätt säker. Efter 1 juli kommer det inte vara många som köper en V90 B4 som personalbil.
Användarvisningsbild
av perin
#1425748
Malmstroem skrev:En sak är då rätt säker. Efter 1 juli kommer det inte vara många som köper en V90 B4 som personalbil.
Utveckla gärna. Har funderat på att gå från privatägd bil till personalbil då det känns att det kommer att hända mycket under de närmsta åren. Med personalbil så sitter man ju inte med Svarte Petter om tre år.
#1425750
Malusbeskattningen blir högre 1/4 och förmånsbeskattningen blir högre den 1/7.
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... -nasta-ar/
https://www.vibilagare.se/tjanster/rakn ... malus-2021
https://www.regeringen.se/4aae36/conten ... forman.pdf
https://www.vibilagare.se/nyheter/hojni ... ebilen-bli

Tillsammans gör det att det blir tveksamt att det lönar sig med en personalbil. Jag tror att många kommer att välja billigare bilar på privatleasing -- eller gå upp till en plugin-hybrid eller elbil. De är fortfarande dyrare att köpa -- men beskattningsmässigt fördelaktiga. "Vanliga" bensin och dieselbilar kring 7,5 basbelopp torde bli förlorare på marknaden.
#1425776
perin skrev:
Malmstroem skrev:En sak är då rätt säker. Efter 1 juli kommer det inte vara många som köper en V90 B4 som personalbil.
Utveckla gärna. Har funderat på att gå från privatägd bil till personalbil då det känns att det kommer att hända mycket under de närmsta åren. Med personalbil så sitter man ju inte med Svarte Petter om tre år.
Malmstroem har redan svarat bra men i korthet gör förändringen i beskattning plus malusskatten (som läggs på förmånen) att det inte längre blir lönsamt att löneväxla framöver. Tror helt ärligt gränsen är nådd redan idag för många modeller. För el och hybrid så finns fortfarande en viss fördel att ta ut bil istället för lön, får se hur länge den varar.

Funderar själv hur jag ska göra framöver. Min etron var precis på gränsen till vad jag har lust att betala för en bil när jag kör så lite och med framtida förändringar i förmånsvärde tror jag den gränsen är passerad. ID4 finns bara bakhjulsdriven och det funkar inte uppför min branta backe till huset. En hybrid hade varit ok att lämna vid stora vägen men en elbil måste liksom upp för att nå till laddsladden ;-)
#1425792
Tidigare fanns det en brytpunkt vid 7,5 basbelopp. Upp till 7,5 basbelopp lades det till 9% av bilens nypris, efter 7,5 så var det 20% av den överstigande delen som lades till förmånsvärdet. Nuvarande förslag kring nypriset ligger på 13% av nypriset utan brytning. Det gör att en traditionell förmånsbil som låg kring 7,5 basbelopp blir hyfsat mycket dyrare -- speciellt eftersom hela malusskatten också läggs på förmånsvärdet.

Det som är intressant är att riktigt dyra bilar blir billigare. Det nya systemet är inte helt jämförbart med det gamla, men en hybrid eller el-bil med ett nypris på över ca 12 prisbasbelopp enligt skatteverket kommer att bli billigare än de var tidigare. Så för alla som kan handla nybil för över ca 570.000 och klarar sig med el eller plugin-hybrid så kommer det att bli billigare. En A6 Avant 55 TFSIe med lite utrustning hamnar där -- en bil som är så pass populär att Audi inte kan leverera den inom rimlig tid...

Däremot torde det vara döden för kostnadsneutrala personalbilar kring 7,5 basbelopp drivna av bensin eller diesel -- dvs klassiska personalbilar. Det har tidigare varit skattetekniskt gynnade. Det är därför så pass många företag har erbjudit det. Redan idag är det diskutabelt om det är lönsamt med personalbil. Efter 1/7 torde det bara vara aktuellt för hybrid och elbilar -- för dem det passar.

I slutändan så är det upp till det individuella reglerna som gäller på just ditt företag om det är förmånligt. Med de regler jag har kan det fortfarande bli lönsamt om jag kör väldigt mycket och väljer en "miljöbil" -- eftersom jag inte har någon extrakostnad för övermil, och en miljöbonus. Min gissning är att det blir el och plugin-hybrid som säljs i framtiden -- och att fler och fler väljer att fortsätta med sina äldre bilar. Just nu lutar det åt att jag fortsätter med min XC90 D5 med 3084 i årsskatt. Det kostar för mycket mer att ta ut en ny bil. Jag tror inte att jag är ensam att tycka det -- därför tror jag också att bilförsäljningen kommer att gå ner, eller i alla fall flyttas över till andra segment. Vilket gissningsvis inte blir så bra för Volvos försäljning i Sverige.
#1425974
Malmstroem skrev:Det som är intressant är att riktigt dyra bilar blir billigare. Det nya systemet är inte helt jämförbart med det gamla, men en hybrid eller el-bil med ett nypris på över ca 12 prisbasbelopp enligt skatteverket kommer att bli billigare än de var tidigare. Så för alla som kan handla nybil för över ca 570.000 och klarar sig med el eller plugin-hybrid så kommer det att bli billigare. En A6 Avant 55 TFSIe med lite utrustning hamnar där -- en bil som är så pass populär att Audi inte kan leverera den inom rimlig tid...
Det där stämmer väl inte riktigt?
En bil för 570.000 kommer också bli dyrare i förmån. Dock inte lika dyr som en billigare blir rent procentuellt. men nog fasiken ska staten ha in sina pengar :)


Värt att notera är att detta inte gäller för befintliga bilar. Så funderar man på förmånsbil så är det dags att göra slag i sak så den levereras innan den 1/7.
Själv har jag precis bestämt mig för att lämna privatbilen och istället köra V90 hybrid i 3-4 år. Vårt avtal med all inclusive gör att det känns värt det. Och som någon annan påpekat. Jag sitter själv inte med den ekonomiska risken om bilen inte skulle vara värd något om 3 år.
#1425979
Du har rätt -- det stämmer inte riktigt. Det är efter 641143:- som det blir billigare. Eller rättare sagt mindre dyrt.

Jag hade missat att förslaget innehåller ett räntekostnad på 1% extra relativt nuvarande regler. Så med prisbasbelopp på 47600 och statslåneräntan på -0.10% så blir förmånsbilar billigare med det nya förslaget efter ett pris på 641143 SEK. Det som gör det billigare är att över 7,5 basbelopp så var grunden för förmånsbeskattning tidigare 20% av värdet över 7,5. I det nya förslaget är det 13%. Det gör att riktigt dyra bilar blir billigare. Tidigare var det bara 9% av nybilspriset som var förmånsgrundande upp till 7,5 basbelopp. Nu är det 13% som gäller rakt av.

https://www.regeringen.se/4aae36/conten ... forman.pdf

Det är det nybilspris som skatteverket tycker att bilen ska ha som gäller. Det kan variera en del beroende på vilken bil som ska anses jämförbar.
av kicken
#1426921
Hej Hej jag har idag en xc90 t8 -16 med all utr, nöjd med bilen men ska snart köpa hus så tänkte sälja den, vill ända ha en bra bil så är inne på en beg. V90 pga att dom är ju rätt så lika förutom bagaget och höjden på bilen såklart :-)

Vad jag läst då är d5 power pulse problem med dessa, vad kostar det kunden ifall slangen går sönder? Lär ju själv få stå för kostnaden..

Har alla d4 / d5 addblue? Mycket strul med detta?

Är det nån skillnad på en tidig 17 alt 18 års modell, har dom ändrat nåt på dom?

När är stora service med kamremsbyte, är det vid 15 tusen?

Har alla fjärrstart och motorvärmare?

Nåt o se upp med vid köp av 17 eller 18 års modell med det mesta i utr?
av refbob
#1427042
Jag har en V90 CC D4 tillverkad i november 2018 så den är en My19. Jag har då inte haft något av dem problemen än så länge och den har gått 5500 mil. D5 har väl power Puls. Tar du en D4 så ar det inget problem... De räcker till för dem flesta behov. Vi har haft -25 en vecka nu på morgnarna och inget problem med Adblue. Alla har inte klimatpaket som standard men dem flesta. Men se upp så det är med så du får Volvo oncall med dieselvärmare och baksätesvärme.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]