Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1425756
Hej!
Jag fick så bra hjälp i min förra tråd så jag testar igen, jag har sökt runt lite här på forumet men tycker inte jag hittat något som passar direkt på mitt fel.

Vi har en xc70 -13 med keyless. Imorse gick jag fram till bilen, öppnade förardörren genom att dra i handtaget (bilen låste upp, och dörren gick att öppna utan problem - so far so good!
Satte sen igång bilen med nyckeln i fickan, öppnade dörren och klev ur, stängde förardörren och sopade bort snö från bilen. När jag sen skulle öppna förardörren igen utifrån (bilen var fortfarande olåst) så kunde jag inte öppna den. Förardörren går att öppna inifrån men inte utifrån.
Övriga dörrar går att öppna utifrån och inifrån.
Vad är felet? är det någon inställning i bilen - manuell låsning? Är någonting trasigt?

Någon som har fått samma?
#1425766
Köper du den på Volvo och byter själv så kostar den ungefär 1500 kr plus moms. Vill du att en verkstad byter den så blir det ungefär 3000 kr totalt.
Siffrorna är från min V70 -08. Exakt momssumma vet jag inte då jag behövde lite hjälp med annat också.
#1425790
Den har stått i garage och tinat och torkat så inge frys eller fukt. Det är ett konstant problem, det går att öppna bilen utifrån när den är låst genom att dra i handtaget, men låser man upp bilen först med nyckel så händer det ingenting när man drar i handtaget. Vi har provat kanske 10 ggr. Men dörren blir olåst enligt den låspinnen som åker upp.

Okej! Men kan det skilja hur låskistan beter sig vid vanlig upplåsning vs. keyless?

Fick ett till förslag att det kan vara mjukvaran som behöver uppdateras.
#1425801
Det är olika saker som sker i låset om du låser upp med handtaget jämfört med när du gör det med fjärren. Jag råkar veta det, för min förardörr havererade på det omvända sättet. Det gick inte att öppna den när den var låst, men det gick bra om man låst upp först. Om bilen var låst och jag ville öppna med handtaget fick jag dra två gånger. Först för att låsa upp, sen för att öppna.
I mitt fall var felet elektriskt. En kabel i härvan till dörren var av, så en signal fattades vid upplåsning genom att dra i handtaget.
#1530928
Hej jag har precis fått problem med förardörren på vår xc70. Alltid på vintern när det är kallt och fuktigt så fastnar dörrarna alternativt går dom inte att stänga pga kylan. Efter några veckor av problem denna vintern blev det plusgrader igen och en dag gick det inte att öppna dörren utifrån ! Endast inifrån. Keyless funkar som det ska men något har väl gått sönder eller hoppat av? Va på mechanum idag och dom ville ha närmare 7000kr för felsökning och ny låskista som dom trodde va fel! Kan jag göra något själv ?

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]