Hej allihopa!
Jag har fått hjälp av flera olika i denna tråd, men saknade ändå en total bild på installation och inkoppling, och tänkte därför skriva ned det jag kommer ihåg från hela min process. Har även fått frågor i PM gällande några av de problem jag själv stötte på i min installation. Jag säger redan nu att jag undanber mig kommentarer på att allt inte är helt perfekt gjort osv. Jag tycker det är ok att göra hål i plast som inte syns normalt, osv. Alla tycker inte det är ok, och jag respekterar det. Ta de delar som ni gillar ur denna guide och bortse från det andra isåfall.
Förberedelser
Jag har tre Bosch Big Knick som jag haft installerade på flera bilar, först Audi och sedan en V40 -MY16. Inför vintern 19-20 xenonkonverterade jag dem och resultatet blev fantastiskt. Jag har alltid snott dragström till relät från helljuskabeln, väldigt nära kontaktstycket in i strålkastaren. Jag har inte haft några "CANBUS" adaptrar och inte heller haft några problem med felkoder i bilens system.
Men när jag skulle installera ljusen på min V60 MY19 så kände jag att jag inte riktigt vågade gå in i kontaktstycket då det kändes mer avancerat än de helljushalogenlampor som jag tidigare snott strömmen ifrån. Det var då jag läste i denna tråd att det fanns ett annat sätt att koppla in ljusen, och få en extra knapp i menyerna som gör att man kan stänga av dragningen av extraljusrelät.(Enligt Xenonkungen går det dock utmärkt att sno strömmen på samma sätt som tidigare, utan felkoder och CANBUS adaptrar)
Installation
Jag använder en hållare för tre ljus som monteras bakom hållaren för nummerplåten. På min V40 satt nummerplåtens hållare med två kraftiga bultar rakt in i frontbalken, men på min V60 fanns det inga sådana förberedda infästningar. Därför blev installationen inte lika robust som tidigare. Blev många skruvar in i plasten. Använde ca 8st, ganska korta men grova med grov gänga för att säkra så gått det gick. Stagen till ovansidan av ljusen skruvade jag fast i plasten i grillen. Dvs mellan "spjälorna" uppåt. Inte superstabilt men tillräckligt. Har inget fladder i något av ljusen. Mycket viktigt dock att för-borra hålen med en lite borr så att plasten i grillen inte spricker. Tro mig, den spricker ifall ni inte för-borrar.
Extraljus-8968.jpg (217.23 KiB) Visad 4188 gånger
Ballasternas placering är alltid svår då jag inte ville ha långa förlängningskablar, men installationen på min V40 och de kabellängder jag nyttjat där visade sig räcka för en bra installation. Det sitter en lång täckkåpa över balken bakom kylaren, men framför motorn. På nedanstående bild så är den borttagen. Min ambition var att montera ballasterna under denna balk, för att sedan montera tillbaka kåpan. När man tar bort kåpan så sitter det clips som är runda. De plockas bort genom att trycka ned mitten med ett trubbigt föremål, helst platt, ca 4-5mm. De går sedan att dra rakt upp. De är inte gjorda för att monteras på och av så vissa håller bara för en installation, medan vissa håller för flera.
Extraljus-2454.jpg (407.74 KiB) Visad 4188 gånger
För att få upp sladdarna från ljusen borrade jag ett hål där jag markerat med rött i bilden ovan, men på undersidan av den synliga plasten man ser på bilden. Ni ser alltså den färdiga installationen och kablarna försvinner under den plast man ser. . Man borrar med en grov borr snett framåt i plasten. Jag borrade två hål intill varandra och filade bort mellanrummet för att få ett tillräckligt stor hål för att få igenom de relativt stora xenon-kontakterna. Var försiktig bara när ni borrar så att ni inte borrar så att ni skadar kylaren.
Ballasterna drog jag fast mot balken, som också utgör en perfekt jordpunkt. Jag jordade samtliga ballaster i balken och för säkerhetsskull drog jag en jordkabel från balken till en annan jordpunkt. Ballasterna är tydligen känsliga för dålig jord.
Extraljus-2867.jpg (398.55 KiB) Visad 4188 gånger
Ström från batteriet tog jag från extrabatteriet i motorutrymmet. Bara att skruva av de två markerade bultarna.
Extraljus-2475.jpg (474.76 KiB) Visad 4188 gånger
Kabeln tråcklade jag in underifrån till höger, ni ser kabeln i bilden, för att sedan anslutas ovanifrån på befintlig kontaktpunkt. Jag tog en mutter jag hade sedan tidigare och kopplade alltså inte bort något redan installerat utan monterade min ringkontakt ovanpå befintlig(efter ha ruggat upp ytan lite med ett sandpapper för att ta bort eventuell smuts och oxidering. . Jag använde biltemas gula kontakter till en 6mm2 strömkabel, givetvis med säkring(40A). Säkrade kontakten med en krympslang.
Sen var det dags för kabeln för dragningen av relät. Inkopplingen i bilens CEM-modul är jordad vilket innebär att relät skall ges plus konstant och sen är det alltså jordningen som "aktiveras" när man tänder ljusen. Jag drog därför en extra pluskabel från batteriet(säkrad 3A) till relät(den var inte installerad när ovanstående bild togs). Sen var det alltså dags för den komplicerade biten...
Extraljus-2864.jpg (329.29 KiB) Visad 4188 gånger
CEM-modulen sitter ovanför pedalerna till vänster. Det sitter en täckkåpa över som sitter med två skruvar och 2-3 snäppfästen. Dessutom sitter en kabel till lampan ni ser på bilden nedan. Skruva ur skruvarna och dra sedan försiktigt från pedal-sidan av plasten, mot torpedväggen alltså, rakt nedåt. Då kommer den att lossna. Sedan måste ned lilla gröna kabeln monteras lös för att bli fri kåpa helt, vilket jag rekommenderar då det blir en hel del liggandes på rygg och pillande framöver.
Pilla bort hela lampan från kåpa, eller pilla ur kabeln ur lampan. Bägge sätten fungerar.
Extraljus-2460.jpg (308.84 KiB) Visad 4188 gånger
Ovanstående bild visar den lilla kabeln som är kopplad till lampan i kåpan.
För att få igenom kabeln från relät i motorutrymmet till CEM-modulen fick jag trixa en hel del, innan jag gav upp och helt enkelt borrade ett hål. Det finns en kabelgenomföring ganska långt upp i torpedväggen med en gummigenomföring men jag lyckades inte få igenom min kabel i den. Jag har automatlåda så det finns en platt yta under tyget(under pedalerna) i torpedväggen. Där borrade jag ett litet hål och förde igenom kabeln där. Alltid lite svettigt då man inte vet exakt var den kommer ut, men det blev jättebra. Visst finns det risk att borra genom torpedväggen med tanke på rost, men jag chansar då den är skyddad både på insidan av bilen och i motorutrymmet.
Extraljus-2477.jpg (202.2 KiB) Visad 4188 gånger
På bilden ser ni var kabeln kommer ut, dvs bakom batteriet.
CEM-modulen sitter som sagt upp till vänster. Se nedanstående bild.
Extraljus-2461.jpg (306.92 KiB) Visad 4188 gånger
Det kontaktstycket som skall lossas är det som är lös på bilden, markerat med en pil.
För att kunna dra den gråa flärpen nedåt måste man först klicka loss spärren, som är markerad med en ring på det andra kontaktstycket(men givetvis på det kontaktstycket man skall ta loss). Dvs så trycker man den nedåt på den för att frigöra flärpen som man skall dra nedåt. Var försiktiga. När det står rakt upp, som på bilden, så kan man lyfta loss hela kontaktstycket utåt, och tråckla ut det nedåt så det blir lättare att jobba med. Tror man behövde klippa ett buntband.
Sen måste låsanordningen monteras av för att komma åt att installera en ny kabel. Man tar en smal skruvmejsel och bänder upp låsen i varje hörn och då kommer den svarta kåpan och den gråa flärpen loss. Var noga med att montera tillbaka den i samma läge som ni monterade av den. Dvs om flärpen stod rakt upp när ni monterar av den så skall den stå rakt upp när ni monterar dit den. Det är för att den jackar in i ett spår i kontaktstycket som sedan drar kontaktstycket mot CEM-modulen. Om man får det fel så drar den inte tillbaka rätt/eller blir snett. På nedanstående bild så ser ni de spår som flärpen skall jacka in i(markerat med pilar) som sedan drar kontaktstycket rakt ned i CEM-modulen.
Extraljus-2464.jpg (215.26 KiB) Visad 4188 gånger
Ringen visar var kabeln skall monteras. Ni ser att det står 19 på nederkant av ena raden och det är mellan de två ljusrosa kablarna som position 20 är.
Jag hade ingen kabel då det var en praktikant i reservdelsdisken på Liljas i Kalmar den dagen jag var dit, dvs den dagen jag köpte programvaran för att få menyinställningen och position 20 aktiverad. Så jag tillverkade en egen kabel. Försökte hitta kontakter som var så små, men det var omöjligt. Så jag förstärkte kardelerna på en kabel genom att lägga lite lödtenn på den så att den blev styvare. Sen ned med den i position 20.
Extraljus-2468.jpg (248.78 KiB) Visad 4188 gånger
Extraljus-2465.jpg (254.11 KiB) Visad 4188 gånger
På med det svarta skyddet igen, buntbanda fast den nya kabeln i "stammen", montera tillbaka kontaktstycket i modulen.
Sen testade jag mäta att jag fick jord när jag tände ljusen, vilket jag fick men med ca 40 ohms motstånd. Testade att montera ihop allt och det fungerade utmärkt.
Dock hade jag inte supergod känsla i kroppen då jag inte visst säkert om det var min hemmagjorda kabel som hade dålig kontakt, eller det bara var så att den positionen hade 40 ohms motstånd oavsett.
Därför åkte jag tillbaka till Liljas och fick träffa rätt person denna gång. Enligt honom så fanns det bara möjlighet att köpa komplett kablage till befintliga satser som såldes av Volvo själva, vilka är hutlöst dyra. Men jag stod på mig, med hjälp av Fredriks bild och info här i forumet, och då lyckades han hitta någon "servicekabel" som kunde passa. Dvs inte direkt avsedd för att koppla in extraljus, men som passade i CEM-modulen. Den kostade typ 35kr.
Så då gjorde jag om installationen i CEM-modulen och då ser det ut så här nu:
Extraljus-1.jpg (160.18 KiB) Visad 4188 gånger
Den går mycket trögt att trycka in och det är viktigt att den blir åt rätt håll vid första försöket. Annars blir den svår att dra ut och vända på.
Jag var för försiktig och tryckte ihop en ”flärp” på kontakten som gjorde att den lättare gick in i hålet för att kunna se vilken orientering som var rätt, men resultatet blev att den inte satt fast så hårt i kontaktstycket som jag tror den gjort ifall man tryckt ned den med våld utan att modifiera kontakten. Med den rätta kabeln mätte jag mot jord och fick att även den kabeln hade ett motstånd på ca 40 ohm. Så det var inget fel på min hemmagjorda kabel.
Avslutningsvis
Installationen är inte helt lätt att göra och det finns förstås risker att det blir galet, men om man är lite händig så går det att fixa. Det är också roligt att få integrationen i bilen med den extra knappen, vilket känns bra och helt rätt på en modern bil. :D