Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pb81
#1423183
Regenerering gäller partikelfiltret. Det sköter sig automatiskt och är byggt så du inte skall märka av det. Det krävs dock att motorn har arbetstemperatur innan denna regenerering startar. Så du behöver ibland köra lite längre för att den skall hinna bränna bort sotpartiklarna. Min d4 bränner bort det på ca 10 landsvägskörning efter motorn kommit upp i temp.
Senast redigerad av 1 pb81, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1423184
Eldberg skrev: tis 12 jan 2021, 09:37 Ja, slangåtgärden gjordes för någon månad sedan. Har det något med EGR att göra?
Det är en del på forumet som fått felkoder på egr-ventilen i anslutning till "slanguppdateringen". Det verkar som den uppdaterade mjukvaran är mindre tolerant för avvikelser på ventilen.
Jag "håller liv" i min egr-ventil utan byte genom att smörja/motionera ingående axel och nollställa adaption/felkoder.

Körcykel/sträcka som din mekaniker pratade om har nog mest att göra med att partikelfiltret ska få tid att regenerera, bränna ur sot.
av youknow
#1425553
Även på min V60 D4 VEA tändes motorlampan nyligen. Pratade omgående med min mekaniker som tyckte att jag kunde köra några dagar till innan jag bokade tid för felsökning. Han menade att om jag ändrade min "körcykel" så kan motorlampan släckas av sig själv. Mycket riktigt så släcktes lampan efter att jag kört några längre turer! Inget "idiotisnack" således :)
Användarvisningsbild
av pb81
#1425575
Får den bara bränna av så blir motorn glad igen, kör 15 min så motorn blir genomvarm, sen startar regenereringen upp "om" det inte har gått för långt, för då måste man in på verkstad och tvinga fram en regenerering.

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]