- mån 25 jan 2021, 11:34
#1425545
Bränslevärmare är sällsynt på andra bilar då det är svindyr extrautrustning för de flesta men originalmonterat på alla Volvos dieselbilar. När man letar begagnat BMW/AUDI/Mercedes/VW osv är det extremt sällsynt man hittar en bil med värmare, men på Volvo har 100% det.
dannesk skrev: ↑sön 24 jan 2021, 18:29Klart volvoägare är storkunder på batterier men det har en förklaring.GubbeMedHatt skrev:Ja, man blir fundersam över volvos värmar-installation, laddningssystem och övervakning. Det säljs oproportionellt mycket batterier just till volvo-dieslarna. Dessutom kan jag jämföra med en bekant som har en betydligt enklare och billigare bil med dieselvärmare. Han använder värmaren MYCKET flitigt och han kör bara korta sträckor, utan att ha några som helst batteri- eller startproblem, medan jag som har en D5:a (MY12) av erfarenhet vet att jag måste vara försiktig med att köra värmaren, åtminstone om jag inte har ett eluttag för nödladdning i närheten. Jag gissar att någon ingenjör har slarvat i konstruktionen.Vad har du fått infon ifrån att det "säljs oproportionellt mycket batterier just till volvo-dieslarna"? Är väl inget mer problem med Volvo än andra märken som BMW, MB m.fl. på dessa märken behöver man också ladda batteriet när man använder bränslevärmare och korta körningar. Det är ju samma typ av värmare som används i bilarna och fungerar på samma sätt.
Bränslevärmare är sällsynt på andra bilar då det är svindyr extrautrustning för de flesta men originalmonterat på alla Volvos dieselbilar. När man letar begagnat BMW/AUDI/Mercedes/VW osv är det extremt sällsynt man hittar en bil med värmare, men på Volvo har 100% det.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.