Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1425545
dannesk skrev: sön 24 jan 2021, 18:29
GubbeMedHatt skrev:Ja, man blir fundersam över volvos värmar-installation, laddningssystem och övervakning. Det säljs oproportionellt mycket batterier just till volvo-dieslarna. Dessutom kan jag jämföra med en bekant som har en betydligt enklare och billigare bil med dieselvärmare. Han använder värmaren MYCKET flitigt och han kör bara korta sträckor, utan att ha några som helst batteri- eller startproblem, medan jag som har en D5:a (MY12) av erfarenhet vet att jag måste vara försiktig med att köra värmaren, åtminstone om jag inte har ett eluttag för nödladdning i närheten. Jag gissar att någon ingenjör har slarvat i konstruktionen.
Vad har du fått infon ifrån att det "säljs oproportionellt mycket batterier just till volvo-dieslarna"? Är väl inget mer problem med Volvo än andra märken som BMW, MB m.fl. på dessa märken behöver man också ladda batteriet när man använder bränslevärmare och korta körningar. Det är ju samma typ av värmare som används i bilarna och fungerar på samma sätt.
Klart volvoägare är storkunder på batterier men det har en förklaring.

Bränslevärmare är sällsynt på andra bilar då det är svindyr extrautrustning för de flesta men originalmonterat på alla Volvos dieselbilar. När man letar begagnat BMW/AUDI/Mercedes/VW osv är det extremt sällsynt man hittar en bil med värmare, men på Volvo har 100% det.
av dannesk
#1425548
VolvoB20 skrev:Klart volvoägare är storkunder på batterier men det har en förklaring.

Bränslevärmare är sällsynt på andra bilar då det är svindyr extrautrustning för de flesta men originalmonterat på alla Volvos dieselbilar. När man letar begagnat BMW/AUDI/Mercedes/VW osv är det extremt sällsynt man hittar en bil med värmare, men på Volvo har 100% det.
Jag är också införstådd att man kanske byter batterier oftare på Volvo bilar MED standard bränslevärmare jämfört med andra fabrikat UTAN värmare men att påstå att det säljs "oproportionellt mycket batterier" borde man väl ha fakta om detta.

De bekanta och grannar som har BMW, MB, Ford m.fl. med bränslevärmare får ju också stödladda batteriet och även byta batterier så det är ju ingen skillnad på en Volvo med värmare eller annat märke så att påstå att det skulle slarvats med konstruktionen är ju inte en bra gissning.
Användarvisningsbild
av Funk
#1425555
Derank skrev:Extrabatteri är melodin, har det i jobbets alla WV tranportfordon och där kör vi värmarna konstant, aldrig bytt ett batteri i dom heller på de 5år vi har dom i leasingen. Just WV har ju varit duktiga på att ha extrabatterier i deras dieslar, personbilar och transportfordon.
Fast Volvobilar som verkligen rullar är relativt problemfria skulle jag säga, det är korta sträckor/lite körtid i kombination med värmare på timer som ger problem. Extrabatteri , tja Volvo har ju som regel större batteri i dieslar som har värmare. Det hjälper ju inte med extra batterikapacitet om du tar ut mer än du fyller på, till slut kör du med för lågt laddat batteri och då tar det stryk.

/Thomas
#1425661
MIn erferenhet säger att när värmaren stannar på grund av dåligt batteri, då är batteriets kondition i regel sådant att det inte går att starta efter detta. Jag tror att missen i konstruktionen är att de kalibrerat den mot nya batterier, som laddats ur så mycket att man inte kunde starta, resp. knappt så långt, utan att det fortfarande gick att starta. Men gör du detta med ett flera år gammalt batteri, då går det inte att starta i något av fallen.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1425711
ZizzoZ skrev: lör 04 dec 2010, 14:54
CarMan skrev:Tumregeln är att bilen ska köras like länge som värmaren gått. (vid -15 grader går värmaren 1 timme) då ska bilen göras en timme direkt efter.
När jag installera min fjärrstart i torsdags fick jag en liten bok med. Då stod det att dieselvärmaren körs max 50 min. Har t.o.m. för mig att det stod att den kör max 50 min även när man ställt med tidur. Dock så kanske det är något dom har satt nu på nya bilar just för att batteriet inte ska ta slut lika fort? Det kan jag inte svara på :D
Jag trodde den alltid gick på 50min när den startas med timer,står det angivet hur länge den går vid olika temperaturer ute?
Finns manual online?
#1425772
Ställer man timern på exempelvis 12:00, så startar värmaren 11:10 om det är rejält kallt ute. Typ -20°C, eller vad det kan vara. Är det bara lite svalt, kanske +10°C, startar den betydligt senare, närmare 12:00, eftersom det inte behövs mycket gångtid för att få upp värmen, och ingen is ska töas bort.

Personligen tycker jag min startar onödigt tidigt. Jag vill smälta is på rutorna, men behöver inte kunna trivas i badbyxor i bilen från första minuten. Därför sätter jag timern på 12:15 om jag tänker köra 12:00.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1425775
apersson850 skrev: tis 26 jan 2021, 15:00 Ställer man timern på exempelvis 12:00, så startar värmaren 11:10 om det är rejält kallt ute. Typ -20°C, eller vad det kan vara. Är det bara lite svalt, kanske +10°C, startar den betydligt senare, närmare 12:00, eftersom det inte behövs mycket gångtid för att få upp värmen, och ingen is ska töas bort.

Personligen tycker jag min startar onödigt tidigt. Jag vill smälta is på rutorna, men behöver inte kunna trivas i badbyxor i bilen från första minuten. Därför sätter jag timern på 12:15 om jag tänker köra 12:00.
Ja det gör jag med 15-20 min senare än man tänkt köra.
av Lövet
#1425779
VolvoB20 skrev:Bränslevärmare är sällsynt på andra bilar då det är svindyr extrautrustning för de flesta men originalmonterat på alla Volvos dieselbilar. När man letar begagnat BMW/AUDI/Mercedes/VW osv är det extremt sällsynt man hittar en bil med värmare, men på Volvo har 100% det.
BMW har också gjort en fullösning och hårdkodat en maxgräns på 30 minuter på värmaren plus att den bara värmer kupén och inte motorn (förrän motorn startats). Klart det går åt mindre kräm då.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]