Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej.

Har idag en XC70 MY2011 och går i funderingar på bilbyte.
Har ganska länge varit inne på att nästa bil skulle bli en elbil, men har inte lyckats hitta något i rätt prisklass som tilltalar mig.
Nu lutar det i stället åt V60.
Jag bor på landet och kör mycket på ganska dåligt underhållna vägar, samt en skidresa till fjällen varje vinter. Detta gör att jag prioriterar komfort ganska högt.

1. Som rubriken lyder. Hur skiljer sig komforten mellan dessa?
2. Skiljer sig alternativen på däck/fälg dimensioner på dessa?
3. Om man skulle gå på vanliga V60. Är det i så fall automatiskt sportchassie på R-design?
4. Något annat att tänka på?

Mvh Tomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja det är jag med på.
Jag frågar för att jag vill veta om jag ska utesluta V60 R-design helt.

Som jag minns det har V60 14cm och V60cc 21 cm markfrigång.
Dock är det väl inte givet att högre markfrigång ger bättre komfort?
av Bempo
På vanlig väg ger V60 CC lika god komfort som V60. Jag har kört 1700 mil med CC på drygt 2 år och jämför med en 100+ mil resa med V60 hyrbil i Sverige. Vi ville ha högre insteg och markfrigång på samma sätt som vi valde V70 XC tidigare och har aldrig haft anledning ångra oss. V60 CC är en komfortabel bil
av eqt
1. Som rubriken lyder. Hur skiljer sig komforten mellan dessa?
Vill minnas att V60 Cross Country har 8% mjukare fjädring jämfört med V60.

2. Skiljer sig alternativen på däck/fälg dimensioner på dessa?
Ja. Cross Country-modellerna har mer däckprofil. Exempel: V60 har 235/45-18 medan V60 Cross Country har 215/55-18. Oftast har Cross Country-versioner smalare däck med högre profil. Bryr man sig sen lite mer om komfort än vad man bryr sig om Volvos rekommendationer så kan man gå upp något i profil.

3. Om man skulle gå på vanliga V60. Är det i så fall automatiskt sportchassie på R-design?
V60 finns även i Momentum- och Inscription-trim, då utan sportchassie. Men även V60 Cross Country är såklart ganska europeisk i sin stumhet. Det gör bilen kapabel även på asfalterad yta.

4. Något annat att tänka på?
Har hört att V60 Cross Country har större svängradie än V60, vilket kan spela roll för en del. Skulle komfort vara prio ett så skulle jag även kikat på XC60, som till skillnad mot V60 Cross Country kan fås med luftfjädring.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Ett alternativ är Four-C till vanliga V60.
Det är väl inte i klass med luftfjädring men jag antar att det är bättre än standard rent komfortmässigt.
Jag har både en XC70 -15 och en V60CC-21

Jag anser att det beror på vad som definierar komfort? För mig är det mjuk chassisättning utan att för den skull tappa greppet på ojämn väg, låg ljudvolym i kupen och säkra köregenskaper.
V60CC ligger väldigt långt ifrån XC70 i chassisättningen, den är inte stötig direkt men inte i närheten av lika mjuk som XC70 - jag föredrar XC70.
Ljudvolym - Med Arbetsmiljöverkets bullerapp på en Galaxy S20 ger 140km/h med XC70 ungefär samma dB i kupén som V60CC i 70-80km/h.
Samma väg, temperatur och tid för bägge testen. Bägge bilarna har akustikrutor och diesel.
Det som skiljer är hjulstorlek och däck.
XC70 - 16" Michelin dubb
v60CC - 18" Hakka 9 dubb
Oavsett om bullerappen visar rätt eller inte så motsvarar mätningen den upplevda skillnaden ganska väl. Här är jag väldigt besviken på V60CC.
Köregenskaper - med min typ av körning / körstil föredrar jag den lite mer avslappnade och indirekta känslan i XC70 på landsväg och laglig hastighet på motorväg, är absolut en smaksak. V60CC är betydligt stabilare i över 120km/h, kanske kan tillskrivas skillnaden i hjulstorlek.
Sätena i XC70 är större och mjukare, iaf då det gäller standardstolarna i tyg som ingår i Momentum, jag sitter riktigt bra i bägge men XC70 känns mer "omhändertagande" i brist på bättre ord.

I slutändan måste du provköra V60CC för att bilda dig en uppfattning och värdera vad som är viktigt för dig :) Vissa tycker till skillnad från mig att XC70 är på tok för mjuk och gungig...
Om lastförmåga räknas in i komforten så vinner XC70 det med hästlängder, är betydligt större praktisk skillnad än VDA måtten antyder.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tack för era svar.

Hittade denna

Om detsamma gäller på V60CC så är det alltså sportchassie på R-design. Blir i så fall att titta efter Insciption.

Four-C får jag undersöka lite. Är inte helt insatt i vad det innebär. Någon som har erfarenheter?

Javerhammar: Jag definierar nog komforten ungefär på samma sätt som du. På din jämförelse låter det ju inte som man lyckats så bra med V60CC
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]