Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1425304
Greffel skrev:Jag har precis renoverat min själv, går fint med normala mekkunsksper.
Är hylsan slut kan du antingen svetsa fast den eller låta en maskinverkstad göra nya splines.
Bra jobbat!
Ja vad som är normal mekkunskap är väl relativt. Någon skulle kunna påstå att det normala är att inte meka alls med sin bil. På sin höjd byta lampor och torkarblad.
Nåväl, tycker 3500kr för jobbet känns jäklit värt. För mig skulle det ta tre dagar ink inköp av massa verktyg, pallbockar, en bättre domkraft mm mm.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1425318
Det kan bli jätte bra med ett snabb byte på 4 timmar eller så blir det inte det. På min bil skall jag även byta 2 tätningar vid turbon som läcker på det klassiska viset.
Min erfarenhet är att det är bättre att ta det lite lugnare . Skulle samma tätningar läcka på din bil vid turbon måste vinkelväxeln ner igen ....
Men det låter som du behöver lämna in bilen och låta någon annan skruva.
Användarvisningsbild
av sewen
#1425460
@Greffel, Berätta gärna för en novis, vad är det för klassiskt läckage du menar? Något jag bör kolla?
Jag är inte speciellt road av att meka om det inte är väldigt lätt gjort och inte kräver annat än en momentnyckel på sin höjd. Har bytt lite lampor, monterat extraljus, satt in blåtand och lite sånt där.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1425465
Kolla de sista bilderna i min tråd som ligger aktiv nu. När vinkelväxelnr borta är det ett superbra läge att fixa lite oljeläckage.


Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av sewen
#1425535
@Greffel, Tack!
Verkstaden bytte en spindelled i torsdags. Sen dess har det börjat skaka dovt i motorvägshastighet. Inte bara ratten och inte bara vid gaspådrag så nån form av obalans har det blivit sen bytet. Har jag tur så är det bara nån större balansvikt på hjulet som lossnat men ev kan det vara den nya spindelleden i kombo med den trasiga vinkelväxeln trodde verkstaden. :-o :-o
Användarvisningsbild
av Greffel
#1425654
Kan vara så enkelt att verkstaden klantade sig när de bytte spindelled och nu åker du runt med en felinställd framvagn ?
Användarvisningsbild
av wissel
#1425690
Reparerade min Vinkelväxel i Ludvika Bil o Maskin, funkar kanon än idag efter 4 år.
Jag var med otittade när jobbet gjordes, italienskt rostfritt stål, tror det kommer att hålla bilen ut,,,,minst.
av Volvoinorrbotten
#1513721
Någon som kan beskriva hur man enklast får ner vinkelväxeln, har problem med den översta bulten, svår att komma åt, några tips? Sitter lådan fast så man måste bryta när alla bultar är lös?
Användarvisningsbild
av Greffel
#1513889
Det är lite trångt, men kolla långt ned på sidan 2 i min vinkelväxel tråd där finns en bild på en kompakt lösning:
viewtopic.php?f=19&t=159857&hilit=vinke ... l&start=10

Hylsnyckelsats med 3/8, detta skapar också mer utrymme när det är trångt

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]