Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
#442860
Andis skrev: Lite trixigt att få in slangen för att suga ur vinkelväxeln ävne att få ut den. Men annars väldigt enkelt. Så håll ett öga på er oljenivå så den inte går med för lite olja.
Ska byta oljan i min vinkelväxel snart. Har du fler tips du kan ge ang. själva oljebytet, vad gäller tex att få in slangen m.m?
Hur mycket olja går det åt, och vad kostade den (antar att du köpte volvo original? Du kanske tom har art.nr)?

Tack på förhand!
av Andis
#443012
Alucinor skrev:
Andis skrev: Lite trixigt att få in slangen för att suga ur vinkelväxeln ävne att få ut den. Men annars väldigt enkelt. Så håll ett öga på er oljenivå så den inte går med för lite olja.
Ska byta oljan i min vinkelväxel snart. Har du fler tips du kan ge ang. själva oljebytet, vad gäller tex att få in slangen m.m?
Hur mycket olja går det åt, och vad kostade den (antar att du köpte volvo original? Du kanske tom har art.nr)?

Tack på förhand!
Vinkelväxeln rymmer 0.9 liter olja. Art nr 31259380 1liter kostar ca 300 kr på Volvo. Ja jag använde orginal oljan från Volvo.

Trixiga är att få ner slangen i botten av vinkelväxeln, ha en tunn slang så blir det nog enklare har själv en lite för tjock slang som jag användt, ska försöka fixa ihop en tunnare till nästa gång. Det är kugarna käns det som kan var trixiga att komma förbi ner till botten i vinkelväxeln, samt att min slang ville killa sig lite fast mellan någon kugg och huset när jag skulle dra utt den, men med lite snurrande och lirkande kom den ut på både min och polarens.
Svårt att veta exakt vart man får in slangen men jag tror att jag fick den förbi stora kughjulet och ner i tråget bakom den.

Hitta en länk på ett för mig nytt sätt att byta oljan på, lägger in länken ifall någon vågar prova detta sätt, ser rätt smart ut och en liten föränkling för framtiden. (Den fyrkantiga boxen på bild 2 har jag inte sett på dom 3 st AWD bilar jag tittat under)
http://volvospeed.com/Repair/AWD_bevelg ... rvice.html

Lite mer bilder på Vinkelväxeln för den som vill få lite mer insyn i hylsan och hur allt ser ut.
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?120722
http://forums.swedespeed.com/showthread ... it-details

Mvh
Andis
av Andis
#443013
Rick skrev:kolla gärna oljenivån i bakdiffen också... fick i 3dl i min trots inga synliga läckage...
Tackar för denna info.
Min bakdiff är helt torr också men ska titta efter så det inte är lika som på din att det ändå fattas olja.
Skulle även vilja byta olja i Haldexen men det tar vi i en annan tråd.

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av gooose
#443245
Om man lossar den nedre bulten på vinkelväxeln så skall oljan rinna ut där och då slipper du att suga ur bara att fylla på
Är i skrivande stund ej 100% säker på att det är så på alla åm men vissa vet jag då jag själv gjort på detta sätt på ett par bilar
Men då minnet men åren tar stryk så finns ej åm och på vilka modeller detta gick kvar Kan vara alla eller en del prova och se

//Gooose
av Rick
#443683
Passa även på att kolla oljan i "Haldexen", fick i 2 dl i min, inga stora mängder men det är ju inte så mycket olja i den... och med tanke på vad Haldex klumpen kostar så...
Användarvisningsbild
av Alucinor
#452189
Andis skrev:
Skulle även vilja byta olja i Haldexen men det tar vi i en annan tråd.

Mvh
Andis
Har du bytt olja i haldexen?
Var sitter den i förhållande till vinkelväxeln, och hur ser den ut?
av Rick
#452286
Alucinor skrev:
Andis skrev:
Skulle även vilja byta olja i Haldexen men det tar vi i en annan tråd.

Mvh
Andis
Har du bytt olja i haldexen?
Var sitter den i förhållande till vinkelväxeln, och hur ser den ut?
Sitter i andra änden av kardanen. Riktigt svårt att komma åt men det går med en lednyckel och lite svordommar :)
Oljan kostar 163:- för en patron med 3dl :-O)
Användarvisningsbild
av Greffel
#1425294
Jag har precis renoverat min själv, går fint med normala mekkunsksper.
Är hylsan slut kan du antingen svetsa fast den eller låta en maskinverkstad göra nya splines.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]