Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1413243
Tråkigt detta. Börjar bli som flashback. Trodde det var ett bilforum. Inte ett forum för stavning av svenska språket. Jag hade inga problem att förstå ts fråga. Tyvärr kan jag inte hjälpa ts
av Yaniz
#1413256
För att återkomma till mitt inlägg om skiljetecken eller rättare sagt frånvaro av skiljetecken, kan jag konstaterat att några tycker formulering av fråga är irrelevant, men jag är fortfarande av den uppfattningen att frågeställaren har mycket att vinna på om frågan formuleras begripligt. Det är som någon skrev ett skriftligt forum med allt vad det innebär. Det är helt enkelt enklare att få ett svar.

F ö skulle vi i allmänhet på forumet vinna på om:

rubriker bättre speglar frågeställningen i tråden

frågor ställs kortfattat och begripligt

trådskaparen återvänder till tråden med en kort beskrivning om hur hen löst problemet genom att ange "LÖST", "FIXAT" eller liknande i rubriken (om så är fallet naturligtvis).

Det är min åsikt. Tack för mig.
av Tompan60
#1413272
Läste ditt inlägg. Vill bara påpeka att din förkortning av "FÖR ÖVRIGT" stavas f.ö med punk emellan och inte utan punk som du skrev.

Ser konstigt ut med f ö i en text.
av Henkan
#1413290
Tompan60 skrev:Läste ditt inlägg. Vill bara påpeka att din förkortning av "FÖR ÖVRIGT" stavas f.ö med punk emellan och inte utan punk som du skrev.

Ser konstigt ut med f ö i en text.
Ska man vara helt korrekt så ska det vara punkt efter också f.ö. Och så heter det "punkt", punk är ju musik Bild
av peckapecan
#1413315
Har för mig att det finns tråd ang detta dilemma.

Har någonting att göra med plastdetalj som lossnar inne i låset och kilar fast nyckel alt sätter motor ur funktion.
av Yaniz
#1413339
Tompan60 skrev:Läste ditt inlägg. Vill bara påpeka att din förkortning av "FÖR ÖVRIGT" stavas f.ö med punk emellan och inte utan punk som du skrev.

Ser konstigt ut med f ö i en text.
Jag förstår vart du försöker komma, men du har i allt väsentligt fel. Enligt Språkrådets svenska skrivregler går det bra att skriva förkortningar utan punkt. Att däremot blanda punkt och avsaknad av punkt vid förkortningar som du själv gjort (f.ö) är emellertid fullkomligt felaktigt. Tillrättavisa med felaktigheter är bara löjeväckande.

Men som någon redan påpekat; detta forum är inte ämnat för språkriktighetskonsekvenser och grammatiska textanalyser, så jag lägger härmed ner. Tack för mig.
av frippe64
#1413369
Men vilket tjafs. Visst, det är bra att skriva tydligt men en tillsägelse räcker, sen kan man lämna det ämnet!
Trist när man går in för att se om det varit progress på problemlösningen... :-(
av andfro163
#1425276
kommit fram till något?
samma problem här på en v70 2009.
jag är inne på relät på kretskortet som sitter vid passagerar sidan,vid säkringarna.
letar här på forumet men hittar inget
Användarvisningsbild
av apersson850
#1425290
Från hur jag lyckas tolka den ursprungliga frågan behövs ett nytt tändningslås.
Det finns säkert anledningar till att Volvo slutade med det motoriserade låset. Att keyless blir allt vanligare och motoriseringen därmed är onödig är förstås en, men det lås som jag har, där man får stoppa in och dra ut nyckeln själv, är förstås enklare och pålitligare.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]