Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Editdriver
#1406553
Nope, inget sportchassie på den (snart min) kärran.
H&R (bilmodecenter) har till v60-19. Sänker 30 fram o 20 bak.
Någon här som vet om dessa funkar även på s'en?
av Editdriver
#1423116
Uppdatering. Bilen är hemma o mätningar/funderingar är i full fart..
Just nu inne på Volvos sportchassie plus lämplig distansförtunning bak.
Någon som vet originaltjoklek till t5 inscription?
Och; är hur är förhållandet mellan förtunning och sänkning? 1:1 hade väl varit för enkelt.. :-D
av Editdriver
#1425014
Har kommit en bit på väg..
Tror mig veta vilken fjäder o dist.bricka som fixar biffen.
Men.... Fjädern finns i "code" 770C eller 770D..
Vad betyder d o hur vet man vilken som skall beställas??
av Editdriver
#1429120
Kvällens fundering o vädjan om hjälp..
Jag var hos lokala Volvohandlaren idag o tänkte mäta på en S/V-60 gen3 R-design för o se vad "målet" har för mått.. Tyvärr hade dom ingen begagnad. Bara nya ashöga.. Sätter sig en hel del uppenbarligen..
Så, om någon här har 245/35-20 som vinterhjul på sin R-design o orkar/Vill mäta från marken till skärmkanterna runtom, så hade d varit intressant. Gärna bil med lite mil på mätaren..
Bör bli ca 695-705mm.
Tack!!!! :-D
Användarvisningsbild
av js1
#1429128
Med sommardäck 235/40-19 är min V60 R-design 697mm fram och 700mm bak mätt över hjulnavet från mark till skärmkant och halv tank.
av Editdriver
#1430869
... ju mer man läser desto mindre fattar man.. eller? :-o

Läser på swedespeed; verkar som en sportchassieframfjäder är ca 20% hårdare. Då Brandt säger att det inte går beställa hela sportchassiet löst för eftermontering så tänkte jag enl. ovan att bara byta fjädrar fram o spacers bak.

Men, om någon seriös o kunnig vill svara på om det ens är lämpligt att byta till hårdare fjäder. Och tro att standard mjukare dämpning skall klara av att hantera 20% extra kraft/studs från fjädern..

För att inte förstöra en underbar bil så... kanske läge att släppa sänktanken :oops:

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]