- fre 22 jan 2021, 10:47
#1425013
Det är redan fastställt att felet fanns på bilen vid köp, så bilhandlaren är skyldig att fixa felet.
Jag pratade med verkstaden där vi lämnade in den som sa att det inte var så troligt att de fick offerten till halva priset på den verkstaden i Täby som också är Mekonomen-ansluten. Då jobbet bara står för ca 1/5, resten är bildelar och det fanns enligt honom inte någon eftermarknad på delarna utan det är Volvo Original som gäller - alltså samma pris. Han rekommenderade heller inte att köra med bilen, dels för att den kan innebära en trafikfara när man inte kan hålla hastigheten på vägen och de kunde inte garantera att den inte går sönder mer heller.
Vi pratade precis med bilhandlaren som förstod att vi inte ville köra den, och hans första svar var att de ville bärga bilen till Täby. Men vi får se vad han kommer fram till när han hör av sig till oss i eftermiddag. De erbjöd en lånebil men för oss är inte det nödvändigt, bättre att de fokuserar på att fixa den bilen vi har köpt än att ännu en bil ska transporteras 20 mil och sen tillbaka 20 mil igen. Spontant känns det som att hans lösning är betydligt dyrare och mer tidskrävande än att bara låta bilen bli lagad här på verkstaden där bilen står just nu. Men så klart han får väl bärga den om han vill, vi vill ju bara få den fixad.
Enligt konsumentverket (hallakonsument), och som någon svarat tidigare i tråden, är det bilhandlaren som ska stå för transporten när felet bevisligen är ursprungligt från köp. Där stod också att det inte får innebära olägenhet för köparen, det känns ju väldigt fritt för tolkning? Om de bara hade godkänt offerten hos verkstaden igår så hade reservdelarna hunnit komma på måndag och bilen hade varit good to go senast tisdag. Nu vet vi ju inte hur länge det kommer ta.
Vi fick 5000 i prissänkning, och vi ska köpa ett nytt batteri om det behövs senare (om det inte blir så att vi lämnar tillbaka bilen). Men under den lilla tiden vi hann köra så slutade den varna för lågt batteri efter att vi laddat upp det.