Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wisiano
#1424213
Vänligen kolla bilden nedan.
Är oljenivån hög tycker ni? Kan det vara farligt?
Har inte fått något felmeddelande än, men minns inte att oljenivån skulle ha varit så hög.
Bilagor
C9D2C1BC-E380-4F91-91D4-35D313AD3871.jpeg
C9D2C1BC-E380-4F91-91D4-35D313AD3871.jpeg (506.47 KiB) Visad 1691 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1424215
Den är normal och står på MAX.
Skulle den även täcka det röda längst till höger är det dock överfyllt.
av Wisiano
#1424218
fjohan82 skrev: sön 17 jan 2021, 20:25 Den är normal och står på MAX.
Skulle den även täcka det röda längst till höger är det dock överfyllt.
Ok. I juni är det service på bilen och det kommer alltså inte vara några problem tills dess?
Användarvisningsbild
av supersonical
#1424345
På min V60 2019 (SPA) visar oljemätaren fullt hela vägen ut och frågade på Volvo verkstan om det ska vara så och fick till svar att jag ska vara glad att Bilen lyckas hålla i oljan och att den inte försvinner så man behöver fylla på.
Dock fortfarande orolig för logiken säger att om en klant mekaniker överfyllt min motor skulle jag inte upptäcke deg förrän jag blåst mina packningar av övertryck i motorn


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Wisiano
#1424995
supersonical skrev: mån 18 jan 2021, 14:29 På min V60 2019 (SPA) visar oljemätaren fullt hela vägen ut och frågade på Volvo verkstan om det ska vara så och fick till svar att jag ska vara glad att Bilen lyckas hålla i oljan och att den inte försvinner så man behöver fylla på.
Dock fortfarande orolig för logiken säger att om en klant mekaniker överfyllt min motor skulle jag inte upptäcke deg förrän jag blåst mina packningar av övertryck i motorn Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har du fullt vägen ut? Alltså att hela mätaren är täckt ?
Fick du något felmeddelande på instrumentpanelen?
av III
#1425022
Jag har fått förklarat för mig att det är så den ser ut när allt är normalt. Den visar bara normalt och nästa steg för lite. Då komme också uppmaningen att fylla på olja. Om den varnar för för hög nivå vet jag ej. Men läst i någon tråd att givarn kan läsa av faktisk mängd och med ond-läsare kan man se faktisk mängd. Så utifrån det är det nog bara att tuta och köra.
av berrabus
#1425032
III skrev:Jag har fått förklarat för mig att det är så den ser ut när allt är normalt. Den visar bara normalt och nästa steg för lite. Då komme också uppmaningen att fylla på olja. Om den varnar för för hög nivå vet jag ej. Men läst i någon tråd att givarn kan läsa av faktisk mängd och med ond-läsare kan man se faktisk mängd. Så utifrån det är det nog bara att tuta och köra.
Tror motorlampan tänds om det är för mkt olja.
Användarvisningsbild
av supersonical
#1425034
Wisiano skrev:
supersonical skrev: mån 18 jan 2021, 14:29 På min V60 2019 (SPA) visar oljemätaren fullt hela vägen ut och frågade på Volvo verkstan om det ska vara så och fick till svar att jag ska vara glad att Bilen lyckas hålla i oljan och att den inte försvinner så man behöver fylla på.
Dock fortfarande orolig för logiken säger att om en klant mekaniker överfyllt min motor skulle jag inte upptäcke deg förrän jag blåst mina packningar av övertryck i motorn Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har du fullt vägen ut? Alltså att hela mätaren är täckt ?
Fick du något felmeddelande på instrumentpanelen?
Ja min mätare visar fullt med alla staplar, hela vägen ut. Jag har inte fått upp några felmeddelanden om olje nivå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1425057
Tänk på att ni har olika årsmodeller av V60, så utseendet på mätaren kan skilja.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!