Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424930
Zanders skrev: tor 21 jan 2021, 13:27 Måste väl vara lättast att mäta från centerkåpan på hjulet till karosskanten med ett måttband eller liknande?
Ja kanske det men man märker det mest vid det lilla avståndet mellan däcken och karroskanten så man mäter det där. Det är inte som bekymrar mig nu. ;-)
#1424932
HitTheRoadJack skrev: tor 21 jan 2021, 10:04 Du få söka upp en annan verkstad som kan mäta hjulinställningar och få dina farhågor bekräftade och rättad.

Kolla vad tillåten avvikelse är! Jag själv hade en runda med Volvo om vertikal tolerans och kom tillkorta efter en mätning. Tolerans på +/- 10mm per hjul vilket betyder vertikalt kan avvika 2cm sammanlagt mellan fram o bakhjulen från referens.

Jag fick ro av en egen sänksats på framvagnen med 20mm :-) Nu är det ett bättre stuk på bilen.

Hur ser det ut om man fyller hjulhuset med 21 tummare, blir diffen mer synligt då? Då har du mer av en poäng.

IMG_1494.jpg
Vad hittar man den tillåtna avvikelse på det horisontella diffen?
#1424981
HitTheRoadJack skrev: tor 21 jan 2021, 20:34 Rekommenderar den som eventuellt mäter, har också koll vilka värden som gäller, annars hör också med din Volvo tekniker.
De ena har gjort jobbet, de andra har beställt jobbet så alla inblandade är inte opartiska om du förstår vad jag menar. Det är därför jag söker råd och tips för att kunna hantera situationen.
#1425168
least skrev: fre 22 jan 2021, 14:45 Då finns det en kundrelationsansvarig som du bör vända dig till.
Jag försöker fortfarande kommunicera med verkstaden m.m. innan jag går vidare. Chefen säger att de sk anlita Dekra som "oberoende" att kolla på bilen.
Vet fortfarande inte hur det slutat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 40

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?