Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424927
Rimligast är väl om du lämnar tillbaka bilen till handlaren så får de laga den vart de vill. Köra 20 mil med trasig bil är väl att chansa lite väl mycket?!
#1424935
Ja om vi ska lämna tillbaka den är det 20 mil som vi får åka, känns inte jättekul att göra det.

Han fick offerten på mejl samma som jag, så han lär väl ha ringt någon verkstad där och fått ett pris direkt antar jag? Vi testade skicka ett svar till honom att vi vill ha volvo originaldelar eftersom det är en volvo vi betalat för (kanske inte alls går hem) samt att vi måste kolla med verkstaden om bilen ens går att köra 20 mil.
Man vill inte vara tvär samtidigt som man vill ha det man vill ha :-)
#1424937
Nja, det är väl ändå en undersökning som handlaren inte behöver bekosta transport för, visar det sig vara "ursprungligt fel" kan TS kräva kostnaden för detta?

Från konsumentköplagen
Bilhandlaren har rätt att undersöka felet, och för att kunna göra det behöver du transportera bilen till bilhandlaren. Ibland är det inte möjligt att transportera bilen på ett trafiksäkert sätt. Då kan du själv behöva ordna med bärgning.
Du kan inte kräva att bilhandlaren ska hantera transporten eller bärgningen av bilen, men du kan kräva ersättning för kostnaden om det visar sig att bilhandlaren ansvarar för felet. För att du ska ha rätt till ersättning är det viktigt att du sparar kvitton på alla kostnader som uppstår.

Visar det sig vara ett ursprungligt fel, alltså funnits där ska det inte kosta TS någonting. Har Mekonomen påvisat ursprungligt fel och handlaren vill laga den på Mekonomen Täby är det denne som kostnadsmässigt ska se till att den kommer dit och handlaren har full rätt att låta transportera den dit.

Från konsumentköplagen
Att bilen är felaktig ska inte medföra några extra kostnader för dig – det är bilhandlaren som ska stå för kostnaden att åtgärda felet samt eventuella merkostnader.

Exempel på kostnader som kan uppstå i samband med fel är:
Kostnader för att du har tvingats köra till bilhandlaren eller verkstad (Skatteverkets norm för reseersättning är i dagsläget 18,50 kronor per mil)
Kostnad för bärgning
Kostnader för alternativ transport, till exempel buss eller tåg
Inkomstförlust, till exempel om du måste ta ledigt från jobbet för att hämta bilen
Ombesiktningskostnad eller felsökningsavgift

Det är så jag tolkar KKL i alla fall
#1424941
@volvofantast, Då får TS ombesörja bärgning, ingår i många försäkringar eller spara kvitto till om/när det bevisat att handlaren är skyldigt för felet och då få det betalt. Man bör omgående så klart diskutera det med handlaren så denne har en chans att själv lösa det med
av m2c
#1424997
Lövet skrev: Mekonomen Täby tror jag inte är det billigaste stället heller. Hur ska han veta vad den kostar där utan en offert? Risken finns att handlaren vill försöka trötta ut er genom att ställa lite lagom jobbiga krav.
Handlare är ju storkunder på verkstäder. Så antagligen har han något rabattavtal med just den Mekonomen. De är väl franchise så de kan nog göra egna avtal på just en station.
#1425004
Ställ frågan till verkstaden som undersökt bilen om det går att köra den 20 mil för att komma tillbaks till handlaren. Jag kan på din beskrivning av felen inte avgöra om det går. Jag skulle inte bli förvånad om du utan problem kan ta dig 20 mil.

Om bilen går att köra hade jag valt att åka tillbaka till handlaren för att få det hela åtgärdat. Det här är problemet med bilköp på distans. Om det strular så blir det jobbigt. Jag skulle bara bli glad om handlaren fixar felen utan att strula alltför mycket.

Handlaren har inga skyldigheter att låta dig reparera bilen lokalt, och inte heller någon skyldighet att betala för en onödig bärgning. Det finns bolag som transporterar bilar om du inte har möjlighet att lämna av bilen själv. Du torde dock få betala det själv i slutändan. Den bärgning som finns i din försäkring täcker normalt bara bärgning till närmaste verkstad, vilket inte nödvändigtvis är dit du vill ha bilen.
#1425006
Jag använde min Volvo assistans häromdagen, när frihjulsnavet till generatorn skar ihop. På grund av risken med att köra bilen, och möjligt remtrassel i kamremmen, ville jag inte köra bilen till verkstaden.
Närmaste Volvoverkstad är på "fel håll" för mig, då jag arbetar på tomten intill nästa verkstad, räknad i avstånd från där bilen stod (hemma). Bärgaren sa dock att i Volvo Assistans ingick bärgning till valfritt ställe inom 70 km radie. Det är förstås något helt annat än de 200 km det handlar om här.

Sen råkade bärgaren komma från samma samhälle som verkstaden som jag ville ha bilen till ligger i, vilket säkert inte gjorde honom mer motvillig...
#1425010
Hallonon skrev: tis 19 jan 2021, 08:39 Bilen varnade att batteriet var lågt när vi körde ut från handlaren och vi körde ca 2 timmar hem, då var batteriet fortfarande lågt. Vi satte på laddning och då slutade det visa att det var låg batterinivå. Bilen hade stått i ungefär 1-2 månader i kallgarage enligt handlaren och han trodde det var därför batteriet var urladdat och vi fick lite kompensation på priset för det.
Hur mycket kompensation fick du på priset för att batteriet var urladdat? Det låter ju som att handlaren var införstådd med att batteriet inte var helt hundra, men hoppades att laddning skulle lösa det. Det är ju billigaste alternativet. Blev du väl kompenserad så kan man argumentera att det täcker ett nytt batteri, blev du inte det så kan man argumentera att handlaren kände till felet, provade först åtgärda det billigast möjligt, nu när det inte hjälpte borde den åtgärda det på riktigt, med nytt batteri.
#1425013
Det är redan fastställt att felet fanns på bilen vid köp, så bilhandlaren är skyldig att fixa felet.
Jag pratade med verkstaden där vi lämnade in den som sa att det inte var så troligt att de fick offerten till halva priset på den verkstaden i Täby som också är Mekonomen-ansluten. Då jobbet bara står för ca 1/5, resten är bildelar och det fanns enligt honom inte någon eftermarknad på delarna utan det är Volvo Original som gäller - alltså samma pris. Han rekommenderade heller inte att köra med bilen, dels för att den kan innebära en trafikfara när man inte kan hålla hastigheten på vägen och de kunde inte garantera att den inte går sönder mer heller.
Vi pratade precis med bilhandlaren som förstod att vi inte ville köra den, och hans första svar var att de ville bärga bilen till Täby. Men vi får se vad han kommer fram till när han hör av sig till oss i eftermiddag. De erbjöd en lånebil men för oss är inte det nödvändigt, bättre att de fokuserar på att fixa den bilen vi har köpt än att ännu en bil ska transporteras 20 mil och sen tillbaka 20 mil igen. Spontant känns det som att hans lösning är betydligt dyrare och mer tidskrävande än att bara låta bilen bli lagad här på verkstaden där bilen står just nu. Men så klart han får väl bärga den om han vill, vi vill ju bara få den fixad.
Enligt konsumentverket (hallakonsument), och som någon svarat tidigare i tråden, är det bilhandlaren som ska stå för transporten när felet bevisligen är ursprungligt från köp. Där stod också att det inte får innebära olägenhet för köparen, det känns ju väldigt fritt för tolkning? Om de bara hade godkänt offerten hos verkstaden igår så hade reservdelarna hunnit komma på måndag och bilen hade varit good to go senast tisdag. Nu vet vi ju inte hur länge det kommer ta.

Vi fick 5000 i prissänkning, och vi ska köpa ett nytt batteri om det behövs senare (om det inte blir så att vi lämnar tillbaka bilen). Men under den lilla tiden vi hann köra så slutade den varna för lågt batteri efter att vi laddat upp det.
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]