Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daugustsson
#1424496
Hej!
Håller på att koppla in lite extraljus på bilen, en V70 2015 med bixenon och ville helst inte klippa några kablar. Så köpte mig en adapter för H7 till helljus. Problemet är att jag inte får extraljuset att tända? Helljuset går precis som vanligt, och ifall jag kopplar på knappen man fick med till reläsatsen så går extraljuset utan problem. Funkar denna inte till bilen, även om det är vanlig halogen i helljuset?

https://www.diodhuset.se/adapter-for-relasats
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1424512
Har du testat att vända på kontakten?
Så att du flyttar plus och minus?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1424562
Låter märkligt.

Jag kör med typ samma adapter på min XC70 MY16.
Dock utan DT-kontakten.
Och det fungerar klockrent.

Och knappen som var med i reläsatsen klippte jag bara bort.
För den ville jag inte ha.

Den extra knappen brukar sitta ihop med reläsatsen i ett litet vitt kontaktstycke.

Hur reagerar extraljuset om du kopplar bort knappen, så att det bara är plusen från helljuset som styr reläet?
av daugustsson
#1424677
Stefan_KG skrev: tis 19 jan 2021, 16:55 Låter märkligt.

Jag kör med typ samma adapter på min XC70 MY16.
Dock utan DT-kontakten.
Och det fungerar klockrent.

Och knappen som var med i reläsatsen klippte jag bara bort.
För den ville jag inte ha.

Den extra knappen brukar sitta ihop med reläsatsen i ett litet vitt kontaktstycke.

Hur reagerar extraljuset om du kopplar bort knappen, så att det bara är plusen från helljuset som styr reläet?
Vilken kabel kopplade du då adaptern till efter att du klippt av kabeln? Jag har svart, blå och vit efter det ”vita” höljet där knappen kopplades
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1424740
daugustsson skrev:Vilken kabel kopplade du då adaptern till efter att du klippt av kabeln? Jag har svart, blå och vit efter det ”vita” höljet där knappen kopplades
Vit och svart kabel är + & - till knappen.
Dessa behövs inte.
Utan det är den blå kabeln som sitter på stift 86 på reläet du ska ansluta till kabeln som kommer från H7 adaptern.

Det är så jag har kopplat.
Och då drar reläet så fort man tänder helljuser.

Knappen är efter detta obrukbar.
Det går att koppla in knappen om man absolut måste ha den.
Men då får man koppla lite annorlunda.
av daugustsson
#1424870
Stefan_KG skrev: ons 20 jan 2021, 20:07
daugustsson skrev:Vilken kabel kopplade du då adaptern till efter att du klippt av kabeln? Jag har svart, blå och vit efter det ”vita” höljet där knappen kopplades
Vit och svart kabel är + & - till knappen.
Dessa behövs inte.
Utan det är den blå kabeln som sitter på stift 86 på reläet du ska ansluta till kabeln som kommer från H7 adaptern.

Det är så jag har kopplat.
Och då drar reläet så fort man tänder helljuser.

Knappen är efter detta obrukbar.
Det går att koppla in knappen om man absolut måste ha den.
Men då får man koppla lite annorlunda.
Hej!
Köpte adaptern på Jula istället och kopplade in mig på den blåa kabeln. Nu funkar allting! Tack så mycket :)
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1424873
daugustsson skrev: Hej!
Köpte adaptern på Jula istället och kopplade in mig på den blåa kabeln. Nu funkar allting! Tack så mycket :)
Inga problem.
Alltid skoj att kunna hjälpa till.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]