Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
#1144345
Gör den något nytt startförsök sedan, eller stänger den bara ner helt?
Är det drifttermostaten som bryter så kommer den fortsätta köra vattenpumpen, därefter starta förbränningen igen när när tempen sjunkit under 60 grader.
av Tilly
#1144366
Efter att det slutar brinna så kör den vattenpumpen, kupéfläkten och värmarens fläkt (tror jag) en eller några minuter. Därefter stängs den ner och det enda som händer sedan är att dioden på tiduret fortsätter blinka.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1144379
Har du kört med bilen så kylsystemet är odentligt "luftat"? Så det inte ligger någon "lokal" luftbubbla som stör
av volvo244gle
#1144439
Då kan vi utesluta drifttermostaten iallafall. Känns som problem med överhettningstermostaten, eller kablaget. (bränslepumpen har funkat tidigare så känns osannolikt med glapp där)
Uppstår det ett avbrott, eller blir för hög resistans, i bränslepumpskretsen så stänger värmaren av och inga nya startförsök görs. En säkerhetsgrej givetvis, och även ganska känsligt.

Gör rent och spraya kontaktspray i både överhettningstermostaten och kontaktstycket till styrboxen och bränslepumpen.
av Tilly
#1145113
Provat lite snabbt med kontaktspray men det gör ingen skillnad. Jag släpper detta just nu då jag nu är uppe i Härjedalen och tänker åka skidor, inte meka med en gammal motorvärmare. Jag tog fram kabeln till den elektriska och den fungerar bra. Jag får bråka med den andra senare. Tack för hjälp och tips!
av Tilly
#1171154
Dags att återuppta felsökningen. Inte för att värmaren precis behövs nu men det är mycket roligare att meka med det när det är varmt, ljust och torrt så att den fungerar när vintern kommer.

Problemet med den korta driftstiden kvarstår. Allt är som tidigare, den startar och tänder och verkar fungera fint men avbryter efter bara en kort stund. Sedan fortsätter vattenpumpen att gå en stund och därefter blir det tyst. Dioden på tiduret fortsätter att blinka. Det som är undersökt eller gjort sedan i vintras är:

- Eftersom problemen började när jag bytte kylslangarna så började jag fundera på om vattenflödet på något sätt kunde ha försämrats och detta i sin tur ledde till att värmaren blir överhettad. Det sitter ett T-kors med backventil på den ena slangen från värmaren i inkopplingen mot bilens kylsystem. Förmodligen skall backventilen göra så att vattnet rinner "rätt" väg. En tanke var ju att det blivit något fel på backventilen så jag satte dit ett vanligt T-kors men det gör ingen skillnad. Backventilen verkar fungera. Det är en kula i T-korset och den rör sig i alla fall.

- Jag har mätt upp flamvakten ytterligare en gång. Den ligger under 1 volt när värmaren går.

- Jag har mätt spänningen i driftstermostaten under gång. Det står i kopplingsschemat att "spänning på ingången till driftstermostaten indikerar att termostaten är sluten (dvs kall kylvätska)". Jag tolkar det som att kretsen är sluten när kylvätskan är kall och bruten när kylvätskan uppnått maxtemperatur. Jag mätte upp spänningen till mellan 10 och 12 volt under drift. Det borde väl betyda att det i vart fall inte är driftstermostaten som stoppar driften?

- Jag tog isär brännarenheten och skrapade bort allt sot. Det var dock inga mängder. Ingen skillnad efteråt.

- Jag såg idag att kablarna till bränslepumpen verkar ha kommit emot grenröret vid något tillfälle. Dock verkar det bara vara det svarta höljet som är bränt, själva kablarna eller isoleringen kring dessa verkar okej. Kan detta ändå påverka? Vet inte hur länge det varit så. Se bild nedan.
Bild

T-korset med backventil.
Bild

Här sitter T-korset med backventil i vanliga fall. Nu ersatt med ett vanligt T-kors.
Bild
av Tilly
#1425376
Nej, jag fick faktiskt aldrig det. Dock hittade jag en 850 med en värmare i och bytte ut min mot den. Efter det har det fungerat. Dock är allt det elektriska, bensinpumpen och vattenpumpen desamma som tidigare. En ändring som jag gjorde innan jag bytte värmaren var att jag tog bort alla T-kors på vattenslangarna och kopplade in värmaren konstant i flödet så att all kylvätska alltid går genom värmaren. Jag såg att den metoden rekommenderades på lite nyare bilar som hade dessa värmare. Det gjorde dock ingen skillnad. Den gamla värmaren har jag kvar och har tänkt att jag skulle prova att flytta över komponent för komponent från den till den nya och se om jag får fram samma fel men jag har aldrig riktigt fått lusten till det tyvärr.
Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]