Dags att återuppta felsökningen. Inte för att värmaren precis behövs nu men det är mycket roligare att meka med det när det är varmt, ljust och torrt så att den fungerar när vintern kommer.
Problemet med den korta driftstiden kvarstår. Allt är som tidigare, den startar och tänder och verkar fungera fint men avbryter efter bara en kort stund. Sedan fortsätter vattenpumpen att gå en stund och därefter blir det tyst. Dioden på tiduret fortsätter att blinka. Det som är undersökt eller gjort sedan i vintras är:
- Eftersom problemen började när jag bytte kylslangarna så började jag fundera på om vattenflödet på något sätt kunde ha försämrats och detta i sin tur ledde till att värmaren blir överhettad. Det sitter ett T-kors med backventil på den ena slangen från värmaren i inkopplingen mot bilens kylsystem. Förmodligen skall backventilen göra så att vattnet rinner "rätt" väg. En tanke var ju att det blivit något fel på backventilen så jag satte dit ett vanligt T-kors men det gör ingen skillnad. Backventilen verkar fungera. Det är en kula i T-korset och den rör sig i alla fall.
- Jag har mätt upp flamvakten ytterligare en gång. Den ligger under 1 volt när värmaren går.
- Jag har mätt spänningen i driftstermostaten under gång. Det står i kopplingsschemat att "spänning på ingången till driftstermostaten indikerar att termostaten är sluten (dvs kall kylvätska)". Jag tolkar det som att kretsen är sluten när kylvätskan är kall och bruten när kylvätskan uppnått maxtemperatur. Jag mätte upp spänningen till mellan 10 och 12 volt under drift. Det borde väl betyda att det i vart fall inte är driftstermostaten som stoppar driften?
- Jag tog isär brännarenheten och skrapade bort allt sot. Det var dock inga mängder. Ingen skillnad efteråt.
- Jag såg idag att kablarna till bränslepumpen verkar ha kommit emot grenröret vid något tillfälle. Dock verkar det bara vara det svarta höljet som är bränt, själva kablarna eller isoleringen kring dessa verkar okej. Kan detta ändå påverka? Vet inte hur länge det varit så. Se bild nedan.
T-korset med backventil.
Här sitter T-korset med backventil i vanliga fall. Nu ersatt med ett vanligt T-kors.