Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
#1404140
Är en slangvärmare , klipper kylarslang o monterar den..
Hade inte köpt den varianten då den saknar pump.
Dom brukar inte hålla sålänge.
Finns variant med inbyggd vattenpump som är bättre
av JanRoger
#1424377
I vilken slang monterar man lämpligast en slangvärmare, med eller utan inbyggd pump?
För min del gäller det en 940 från 1996, med B230FK-motor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1424411
JanRoger skrev:I vilken slang monterar man lämpligast en slangvärmare
Nedre kylarslangen, så nära vattenpumpen som möjligt. På vissa modeller går värmeelementet en bit in i vattenpumpen.
På värmare med pump kan man montera den på lite andra ställen, t.ex i slangarna till värmeelementet så man kan prioritera värmen i kupen istället för motorn. Är det motorn du ska värma funkar en slangvärmare bra, om den monteras rätt, d.v.s inte mitt på nedre kylarslangen som jag sett att det varit ibland.
av Rådlös
#1424850
En lång berättelse: I början på 60-talet när det började bli vanligt med motorvärmare så var alla motorvärmare tillverkade och avsedda att sitta inne i motorblocket. Vi kan kalla det insticksvärmare, för det säger en del hur det är tänkt. Hursomhelst, dom fungerade jättebra och motorerna blev varma.
Men dom här insticksvärmarna passade inte på alla bilar för motorerna såg lite olika ut. Då kom någon på att man kunde ju sätta en värmare på den nedre kylarslangen och det varmvattnet som alstrades skulle stiga uppåt av självcirkulation. Det var självcirkulation också vid insticksvärmarna, så det var inget konstigt med det. Och det fungerade i båda fallen.
Men det ansågs allmänt bland självutnämnda experter på motorvärmare att insticksvärmarna var BÄST! "Det bara var så, inget snack om saken. Nisse Hult visste bäst!" Jag tog mitt första körkort 1961, för lätt MC. Redan då noterade man mycket som berörde bilar och motorer i media och reklam. Ja trodde också att insticksvärmare var bäst, för det sa ju alla äldre bilägare och hemmamekaniker. Även reklamen sa så. Dom borde ju veta, tänkte jag. På senare halvan av 70-talet köpte jag en begagnad Pegeuot 404 bensin. Årsmodell var nog -67 eller -68, jag minns inte riktigt. Den hade slangvärmare på nedre kylarslangen. Jag var skeptisk till värmaren, men det var inte läge att prova den för det var på den varma årstiden. Men jag hörde mig för på olika ställen. Dom som sålde motorvärmare sa att det finns ingen insticksvärmare till din bil! Och jag frågade t.o.m. en verkmästare på en större bilverkstad om man inte kunde modifiera en annan motorvärmare så att den kunde passa i min Pegeuot. Det finns inte plats i kylmantlarna i din motor, sa verkmästaren. Det är slangvärmare på nedre kylarslangen som gäller för din bil, tillade han.
Jaha-? Den hade jag ju redan så jag beslutade mig för att pröva den en lite kyligare höstdag.
Jag blev överväldigat förvånad när jag märkte hur bra den fungerade. Jag hade en intagskontakt framme vid grillen på bilen. Det krävdes ju att jag fick böja mig framåt när jag skulle koppla ur värmaren. Redan där kände jag i ansiktet hur värmen strålade mot mig och kunde konstatera att motorn var genomvarm när jag startade den.
Detta var alltså av den typen som visas på bild i denna tråden. Den kanske inte hade det skyddsröret runt själva värmeslingan som man kan se på dom moderna, men det var och är samma princip. Och jag kan lova utifrån mina erfarenheter att en sådan slangvärmare är näst intill lika bra som en insticksvärmare. Man kan tillägga att så gott som alla moderna bilmotorer har så små kylmantlar att någon insticksvärmare inte passar. Det blir oftast slangvärmarna som är det som gäller i dagens bilar.
Det finns en annan typ av slangvärmare numera. Det är en liten burk, stor som en 33cl öl/läskburk ungefär. Den sitter fritt vid sidan om motorn och är avsedd att skarva på tunnare slangar, t.ex till bilens kupévärmeelement. Dom slangarna är vanligtvis bara 16 mm i innerdiameter, så där kan man mycket väl misstänka att självcirkulationen inte alltid är den bästa. Jämför med nedre kylarslangen som brukar vara 34 mm i innerdiameter på många bilar. Det blir lite skillnad på volymen på det vatten som skall värmas upp och självcirkulera. Därför är några av dessa "frisittande slangvärmare" utrustade med en egen cirkulatinspump. Det är ju i och för sig en lösning, men det drar lite extra energi till pumpen. Och priset blir någon tusenlapp till. Den modellen på nedre kylarslangen "fixar det själv".
Så: Slangvärmare på nedre kylarslangen är, rätt monterad, ett fullgott val till motorvärmare på dagens bilar.
Peguoten hade jag i 3 - 4 år och motorvärmaren fungerade hela tiden.

Vatten är den bästa värmeledaren!
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]