Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1424795
Hej
Som jag tidigare berättat så har min fina S90 blivit påkörd snett bakifrån när den stått parkerad. Det var en stor reparation 6-7 månader och det är fortfarande pågående problem.
Det som bekymrar mest just nu är avstånd mellan hjulhuskanten och själva hjul. Det är 1cm mer avstånd på andra sidan. Självklart är det på sidan av hjulen jag menar. Jag bifogar bilder.
Verkstaden säger att dem har alla papper på att bilen är rätt reparerad efter alla Volvos regler protokoll osv. De säger att de har papper på att schasi är perfekt, hjulinställning är perfekt och alla punkter på karossen som de mätt stämmer. I stället får jag en förklaring att det ska diffa i fabriken och att alla Volvo bilar är olika.
Det lät lite konstigt men jag gick till bilhallen och kollade på både nya och begagnade bilar även andra fabrikat och ingen bil hade detta problem.
Kunnigt folk som observerat detta säger att det är ett tecke på att bilen blivit skadad och inte blivit reparerat som det ska.
Eftersom jag upplevt problem med en dör på den påkörda sidan, bakluckan som är helt ny klyddar, elinfällbara kudden klyddar ibland så misstänker jag att det finns ett klar samband där. Även om de gör finjusteringar på dörren, luckan m.m. kommer jag att misstänka att det inte håller.

Jag bifogar bilder

NÅGON SOM VET MER OM DETTA?
ERFARENHET MED ÅTGÄRDER?
RÅD?

Tack!
Senast redigerad av 1 GATUPLAN, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1424816
Självklart skiljer det sig lite på individnivå.
Men det finns ett antal mått som ska stämma på alla bilar. Dessa mått är kopplade till SPA-plattformen.

Verkstadens förklaring håller inte, bara att reklamera.
#1424817
Om du nått vägs ände med verkstaden (som hävdar att den är perfekt) så får du väl ta det med ditt försäkringsbolag och se hur dom reagerar ? Om inte annat så åk och visa och förklara för dem vad du anser vara fel.
(1 cm... antingen borde väl bilen rulla lite underligt om bakvagnen är sned, alternativt så borde en del karosspassningar se lite konstiga ut ?)
Stå på dig.
/M
#1424824
Du få söka upp en annan verkstad som kan mäta hjulinställningar och få dina farhågor bekräftade och rättad.

Kolla vad tillåten avvikelse är! Jag själv hade en runda med Volvo om vertikal tolerans och kom tillkorta efter en mätning. Tolerans på +/- 10mm per hjul vilket betyder vertikalt kan avvika 2cm sammanlagt mellan fram o bakhjulen från referens.

Jag fick ro av en egen sänksats på framvagnen med 20mm :-) Nu är det ett bättre stuk på bilen.

Hur ser det ut om man fyller hjulhuset med 21 tummare, blir diffen mer synligt då? Då har du mer av en poäng.
IMG_1494.jpg
IMG_1494.jpg (109.24 KiB) Visad 8774 gånger
#1424843
mattiasv60 skrev: tor 21 jan 2021, 08:54 Om du nått vägs ände med verkstaden (som hävdar att den är perfekt) så får du väl ta det med ditt försäkringsbolag och se hur dom reagerar ? Om inte annat så åk och visa och förklara för dem vad du anser vara fel.
(1 cm... antingen borde väl bilen rulla lite underligt om bakvagnen är sned, alternativt så borde en del karosspassningar se lite konstiga ut ?)
Stå på dig.
/M
Jag är inte färdig med verkstaden än, men antar att de fortsätter att hävda att allting är perfekt. Bilen ser väldigt fräsch och snygg ut och de kommer att spela på det.
Det är väl försäkringsbolag som gjort beslut att bilen ska lagas och jag har märkt att de vill att få mig att godkänna vad som helst.
Det var problem med dörren som verkstad justerat lite gran efter min klagomål, bakluckan var helt off och verkstaden hävdade först att det inte går att passa in den. Efter klagomål justerar de luckan ändå så att den passar in perfekt men då vill den inte öppnas som den ska, motorn jobbar trögt och den fastnar ibland efter 10cm trotts att allting är nytt. Förmodligen kommer de att justera den igen men jag litar inte på att det håller.

Olyckan hände i juli.
När jag hämtade bilen nu då fick jag köra direkt till hjulbyte. Vilket är synd då jag har 21" på sommarsolen och då syns fenomenet ännu mer.
Hade full tank vi olyckan och fick bilen med tom tank kunde knappt köra till jobbet sen.
#1424848
HitTheRoadJack skrev: tor 21 jan 2021, 10:04 Du få söka upp en annan verkstad som kan mäta hjulinställningar och få dina farhågor bekräftade och rättad.

Kolla vad tillåten avvikelse är! Jag själv hade en runda med Volvo om vertikal tolerans och kom tillkorta efter en mätning. Tolerans på +/- 10mm per hjul vilket betyder vertikalt kan avvika 2cm sammanlagt mellan fram o bakhjulen från referens.

Jag fick ro av en egen sänksats på framvagnen med 20mm :-) Nu är det ett bättre stuk på bilen.

Hur ser det ut om man fyller hjulhuset med 21 tummare, blir diffen mer synligt då? Då har du mer av en poäng.

IMG_1494.jpg
Japp som sagt haft 21" på som sommarhjul men bytte till 19" vinterhjul direkt efter. Fenomenet syns mer med 21".
Var hittar man tillåtna avvikelse?
Dom du säger så är det skillnad på horisontella och vertikala avvikelse. Jag har inte ens kollat vertikala. Bilen är utrustad med med luftfjädring med automatisk nivo reglering och jag hoppas att den inte tappar sin funktion.
av eqt
#1424856
GATUPLAN skrev: tor 21 jan 2021, 12:18Efter klagomål justerar de luckan ändå så att den passar in perfekt men då vill den inte öppnas som den ska, motorn jobbar trögt och den fastnar ibland efter 10cm trotts att allting är nytt. Förmodligen kommer de att justera den igen men jag litar inte på att det håller.
Fastnar luckan som om något blockerar eller fastnar den som om den inte riktigt orkar öppna sig? Fick gasfjädrarna bytta för bakluckan på en S90 och de fick justeras/spännas rätt för att luckan skulle orka öppna helt själv.

När jag hämtade bilen nu då fick jag köra direkt till hjulbyte. Vilket är synd då jag har 21" på sommarsolen och då syns fenomenet ännu mer.
Alternativt skulle du kunna mäta ut 21” eller mer och skära ut måttet ur wellpapp eller liknande, centrera modellen och på så sätt ge dig själv och de du skall uppvisa skillnaden för en bättre bild.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 40

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?