Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424721
Hej!
Fick svar från verkstaden idag att det var hål i en kolv (säger inte mig så mycket) samt att temperaturgivaren(sensorn?) på katalysatorn var trasig. De hade inte gjort klart offerten ännu, men skulle få den på mejl.
Är det någon varningsklocka för bilens skick eller bara en slump? Kan handlaren ha vetat om motorlampan, trott det var partikelfiltret och åsamkat skadorna när han försökt "bränna ur" den?
Nu hoppas jag bara att handlaren godkänner offerten. Har ni några råd?
#1424723
"Hål i en kolv" är ju ett enormt fel och betyder normalt sett motorbyte. Väldigt ovanligt fel på en dieselfemma.
#1424728
Hål i kolv är som sagt ett ovanligt fel på Volvos dieselfemmor. Det skulle väl kunna uppstå på grund av felaktig insprutning eller att motorn körts med för lite olja (och därmed inte fått kylning från oljan av kolvarna). Jag tvivlar på att det kommer från hur motorn körts normalt för att "bränna ur" något filter. För att bränna ut partikelfiltret räcker det med vanlig körning på motorväg. Det behövs inga stora saker.

Om det stämmer att det är hål i kolven torde motorbyte vara den rimligaste lösningen. Jag kan tycka att hål i kolven borde märkas på annat sätt än att bara en motorlampa tänds.

Att olika tryck och temperatursensorer ger upp är betydligt mer vanligt.
#1424729
Tack för svar!
Jag kanske inte förstod vad det var för fel, det kanske finns något annat rör som går till någon kolv som kan vara trasigt?
Jag uppdaterar när jag fått läsa offerten så vet jag säkert vilket fel det är. Det lät inte på verkstaden som att hela motorn behövde bytas..
#1424811
Hallonon skrev:Tack för svar!
Jag kanske inte förstod vad det var för fel, det kanske finns något annat rör som går till någon kolv som kan vara trasigt?
Jag uppdaterar när jag fått läsa offerten så vet jag säkert vilket fel det är. Det lät inte på verkstaden som att hela motorn behövde bytas..
Haha, ja det är en viss skillnad på hål i kolven eller ngt rör som är trasigt :-)
Hål i kolv innebär på din bil motorbyte och kanske 50kSEK.
#1424834
Man får nog vara väldigt ouppmärksam om man kan köra runt med en bil som har hål i en kolv. Bilen bör ju gå som en potta skit. Tror det är något annat som är galet.
#1424836
Jag har en gång råkat ut för att kompressionen försvann på en cylinder på en Volvo-femma. Fast det var en bensinare.
Den hade gått så långt att vi aldrig tog isär den för att ta reda på om det var en kolvring eller om jag hade hål i kolven. Men en av effekterna, förutom vita rökmoln bakom bilen, blev att det blev så högt tryck i vevhuset att den blåste ut motoroljan genom ventilationen. Hela motorrummet rostskyddades.

Så nog märktes det då.
#1424924
Oj! Ja antingen hade jag knäck i lurarna eller så pratade han om en annan bil.. felet är enligt offerten:
P0049 turboladd turbin övervarv
P0299 turboagg undertryck.
En sladd hade gått sönder till laddtryckröret vilket orsakat ett hål i tryckröret.
Sen var det också tempgivare till partikelfiltret. P042D. Mätte värden och de visar 1000 grader.

Alltet går på 10k hos Mekonomen med originaldelar. Tyvärr gick inte bilhandlaren med på det utan han säger att en Mekonomen i Täby tar halva priset för samma jobb - är det ens rimligt? Han vill att vi åker 20 mil med en trasig bil till honom. Borde vi bara bita i det sura och göra det eller kan vi hävda olägenheter för oss? Är inte ute efter att bråka men vet inte om jag litar på att de verkligen sätter in originaldelar i bilen, men det kanske man inte kan kräva heller?
#1424926
Hallonon skrev:Alltet går på 10k hos Mekonomen med originaldelar. Tyvärr gick inte bilhandlaren med på det utan han säger att en Mekonomen i Täby tar halva priset för samma jobb - är det ens rimligt? Han vill att vi åker 20 mil med en trasig bil till honom. Borde vi bara bita i det sura och göra det eller kan vi hävda olägenheter för oss? Är inte ute efter att bråka men vet inte om jag litar på att de verkligen sätter in originaldelar i bilen, men det kanske man inte kan kräva heller?
Han har i princip rätt att kräva att du kör bilen till honom tyvärr. Det är nackdelen med att köpa på annan ort. Originaldelar kan man egentligen inte kräva heller utan du kan kräva att felet åtgärdas fackmannamässigt.

Mekonomen Täby tror jag inte är det billigaste stället heller. Hur ska han veta vad den kostar där utan en offert? Risken finns att handlaren vill försöka trötta ut er genom att ställa lite lagom jobbiga krav.
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar