Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1424657
Det handlar inte om tekniken primärt. Intjäningen på sista raden är det viktiga.
Och en bil med förbränningsmotor har mycket lägre kostnader per tillverkad bil jämfört med en ren elbil.

En elbils drivlina ägs primärt av batterileverantören och i viss mån elmotortillverkaren, Volvo har då jämförelsevis enorma utgifter per tillverkad elbil.
Användarvisningsbild
av bem
#1424668
Det syns då inte på Volvos hybrider med bensin+elmotor (Recharge) att en förbränningsmotor är inblandad som skulle kunna hålla nere priset lite grann till slutkunden. Har ju kollat på ev. V90 T6 eAWD Recharge och vad den kostar med lite normal utrustning. Blir ingen munter prislapp på sista raden. Så jäkla bra är inte en Volvo, tycker jag som kört nya V70 i en herrans massa år. Volvos elhybrider (Recharge) är ju lika dyra om inte än dyrare än många andra tillverkares rena elbilar såvitt jag sett. Intjäning sa du, ja det får vi väl hoppas Volvo har så länge de säljer tillräckligt med bilar de idag producerar. Jag älskar Volvos bilar men de har skjutit iväg i pris som inte riktigt känns i nivå med vad man får, inte riktigt i alla fall (det jag sett av 2021:or av V60 T6 eAWD, och motsv, V90 som jag f.n. är intresserad av). Man sitter allt med en känsla av av att så här bra är inte bilen riktigt som prislappen antyder. Visst är den superbra men... Har provkört bägge bilarna i flera dagar och baserar mitt tyckande på det, som är endast mitt personliga tyckande baserat på lite korn av erfarenhet.
Elmotor i Volvos kommande elbilar: Volvo skall ju börja tillverka elmotorerna själva, har jag läst. Blir väl inte billigare än att köpa utifrån kanske men bra att ha kunskapen innanför egna väggarna?
/Bo
av Hemingway
#1424708
Den enda bil vi har där man kan jämföra Volvo el mot Volvo hybrid är XC40

XC40 P8 - 699
XC40 T5 TE - 459'

Så nog syns det att det blir billigare med förbränningsmotor än stort batteri. Att du sedan tycker att det generellt är dyrt med nya Volvos är väl en annan sak.
av Lövet
#1424713
Men kalkylen vad som är "dyrt" är inte riktigt lika enkel. Räknar man med 65% restvärde på hybriden och 60% på bensinaren blir det

699*0,35-60.000kr = 185tkr värdeminskning och skatt
459*0,4+10tkr skatt x3 = 213tkr värdeminskning och skatt

Sen tillkommer 2000 mil x 10kr i bensin = 60.000tkr mot 2000*3kr x3 = 18000kr i elkostnad på tre år.

Dvs förutom kapitalkostnad så är elbilen billigare första 36 mån. Som tjänstebil blir kalkylen ännu bättre för elbilen.
Användarvisningsbild
av bem
#1424737
Lövet:
Tänk om jag hade haft en Volvo elbil när jag pendla varje dag 6 mil till jobbet och 6 mil hem när jag hade min förra V70. Jag körde 40 000 mil med den, nästan bara pendlarmil. Vad tror du bensinnotan var på den bilen (V70 2.4 Business, 170 hk har jag för mig den hade och sörpla nog 0,7-0,8 liter per mil). Hade den i 13 år, köpte den ny 2001 för 350 tkr, har jag för mig med den utrustningen den hade. Jag hade sparat alla kvitton på: bilens inköpspris, skatt, försäkring, service, reparationer, nya däck (många par...) osv. Den kosta mig 1,3 miljoner skattade pengar att åka med i 40 000 mil. Räkna vad detta skulle kostat med en Volvo elbil eller hybrid idag... Blir nog kul läsning?
/Bo
av Xanthopteryx
#1424739
Hybrid/batteri har många gånger högre försäkring. Sedan tillkommelse också elinstallation hemma för att få in en laddbox.
Tre kronor milen är för billigt i elkostnad. Hamnar nog snarare på 4.
Sedan vet jag inte varför batteribilen skulle ha högre restvärde egentligen?
Lägg därtill batteri som slits och behöver bytas.
Och den extra kostnaden vid inköp innebärande högre lånekostnad alternativt lägre vinst på kapital.

Det är svårt att räkna rätt helt klart. Mycket är så osäkert.
av Lövet
#1424758
Xanthopteryx skrev:Lägg därtill batteri som slits och behöver bytas.
Oavsett hur många gånger du upprepar det där så blir det inte sant.
Xanthopteryx skrev:Tre kronor milen är för billigt i elkostnad. Hamnar nog snarare på 4.
Jag snittar hittils 2,9 kwh/mil med min tretonssuv. En liten XC40 borde vara snålare. Elen har hittils kostat ungefär 95öre per kilowatt hemma och 1kr/kw på jobbet. Snabbladdar ingenting, det behövs inte.
Xanthopteryx skrev:Hybrid/batteri har många gånger högre försäkring. Sedan tillkommelse också elinstallation hemma för att få in en laddbox.
Säkert lite grand, men man har 70 tusen att ta av på en 36 mån period och får åka trevligare bil under tiden. Laddbox installerar man bara en gång. Jag har ingen box alls heller utan går på ett CEE-uttag som jag installerade för 280kronor plus en elektrikertimme. Laddstyrningen har man via bilen eller Tibber, det behöver man inte betala extra för en box för att få.
av Lövet
#1424759
bem skrev:Lövet:
Tänk om jag hade haft en Volvo elbil när jag pendla varje dag 6 mil till jobbet och 6 mil hem när jag hade min förra V70. Jag körde 40 000 mil med den, nästan bara pendlarmil. Vad tror du bensinnotan var på den bilen (V70 2.4 Business, 170 hk har jag för mig den hade och sörpla nog 0,7-0,8 liter per mil). Hade den i 13 år, köpte den ny 2001 för 350 tkr, har jag för mig med den utrustningen den hade. Jag hade sparat alla kvitton på: bilens inköpspris, skatt, försäkring, service, reparationer, nya däck (många par...) osv. Den kosta mig 1,3 miljoner skattade pengar att åka med i 40 000 mil. Räkna vad detta skulle kostat med en Volvo elbil eller hybrid idag... Blir nog kul läsning?
/Bo
40.000 mil med laddning hemma blir beroende på bil nånstans runt 100.000kwh om man räknar med 2.5kw/h mil. Bör bli samma i kronor ungefär. Tankade du 32.000 liter och betalade 12.50kr per liter i snitt (snällt?) så kostade det 400.000kr att tanka bensinen.
av Xanthopteryx
#1424810
Lövet skrev:
Xanthopteryx skrev:Lägg därtill batteri som slits och behöver bytas.
Oavsett hur många gånger du upprepar det där så blir det inte sant.
Xanthopteryx skrev:Tre kronor milen är för billigt i elkostnad. Hamnar nog snarare på 4.
Jag snittar hittils 2,9 kwh/mil med min tretonssuv. En liten XC40 borde vara snålare. Elen har hittils kostat ungefär 95öre per kilowatt hemma och 1kr/kw på jobbet. Snabbladdar ingenting, det behövs inte.
Xanthopteryx skrev:Hybrid/batteri har många gånger högre försäkring. Sedan tillkommelse också elinstallation hemma för att få in en laddbox.
Säkert lite grand, men man har 70 tusen att ta av på en 36 mån period och får åka trevligare bil under tiden. Laddbox installerar man bara en gång. Jag har ingen box alls heller utan går på ett CEE-uttag som jag installerade för 280kronor plus en elektrikertimme. Laddstyrningen har man via bilen eller Tibber, det behöver man inte betala extra för en box för att få.
Ja, räknar du på tre år så är det såklart inte lika vanligt att batterier behöver bytas (även om det förekommer, även att det inte täcks av garanti).

Bilens elförbrukning - räknar du in förvärmning och förluster vid själva laddningen? Alltså, mäter du vilken el du stoppar in i bilen vid pump så att säga? Laddar du på 10 eller 16A eller har du behövt säkra upp huvudsäkringen? Elpriset är så olika beroende på plats och liknande men som nu ligger det i område tre på runt 20-100 öre per kw/h. Alltså utan skatter, avgifter, elnätsavgift, överföringsavgift et.c.

Och om du nu räknar på tre år så lär man ju knappast köra in skillnaden i pris p åden tiden. Du kommer alltså göra enorma forluster varje gång du byter bil. Köper du begagnat är det mer ekonomiskt vettigt och ny eller begagnad, om du behåller bilen i många år så blir det än bättre, och då börjar ju saker kunna strula på ett helt annat sätt.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]