- fre 15 jan 2021, 12:49
#1423763
Om oket kärvade innan men nu (enligt PST) glider fint och att rätt medel använts på glidpinnen, vad skulle då felet kunna vara om det börjar slitas ojämnt igen?
Håller bilen ren även i vintertider, använder fälgspray och avfettning i hjulhusen, brukar spola noga och blåsa med lufttryck runt oken och skivorna. Annars brukar göra ett par kraftigare inbromsningar per månad och försöka undvika att ”glida på bromsen” för länge. Finns det något mer man ska tänka på?
Erik Å skrev:Är beläggen jämt slitna eller sneda?Tack för ditt svar! Beläggen var jämnt slitna, men som sagt så var det inre belägget bara slitet till 50% och det yttre var slut. Min PST var också inne på om handbromsen låg på, men det gjorde den tydligen inte.
Om de väl har börjar nötas snett kan man hamna i en ond cirkel där bromsoket nyper fast på glidpinnarna pga "byrålådseffekten" eftersom det hänger på sniskan, beläggen ligger på och slits ännu mera snett osv. Annars är det väl som vanligt smuts och rost som gör att ok och belägg inte kan glida som de ska. Eller så har kolven börjat kärva eller om nu handbromsen ligger på..
Om oket kärvade innan men nu (enligt PST) glider fint och att rätt medel använts på glidpinnen, vad skulle då felet kunna vara om det börjar slitas ojämnt igen?
Håller bilen ren även i vintertider, använder fälgspray och avfettning i hjulhusen, brukar spola noga och blåsa med lufttryck runt oken och skivorna. Annars brukar göra ett par kraftigare inbromsningar per månad och försöka undvika att ”glida på bromsen” för länge. Finns det något mer man ska tänka på?
- V90 D4 AWD R-DESIGN MY19
- S60 D4 R-DESIGN MY15
- S60 D4 R-DESIGN MY15