- tis 19 jan 2021, 13:38
#1424532
Hejsan.
Jag har ett väldigt mystiskt problem, bilens avgaser är åt ........, 2a på bes hc, co, och Lambda är åt fanders, anledningen vet jag men anledningen till problemet är ett mysterium.
Lambdasonden som satt i var stendöd så den är ny Bosch 0 258 003 373.
Så här beter sig det hela, Livedata på scanner. Sonden ska switcha från 0.2 ca till 0.8 ca men den går upp till max 0.4 sen switchar den i millivolt mellan 370 till 379, den vägrar alltså gå upp till feta området, den rör sig bara under 0.5 dvs i magert område vilket gör att "bilen" försöker feta upp blandningen men sonden vägrar sticka upp, boxen försöker och försöke attr få gensvar från sonden tills boxen ger upp och går in i open loop och går över på dem förprogramerade grunddatan.
Inte ens om jag skickar in startgas i insuget så sticker Lambdan upp på fett men om jag indoducerar mer syre så dyker den direkt...Jag vet...det låter som lambdan är trasig ur kartongen men jag gjorde nämligen så att jag tog ur den nya sonden och satt i den gamla i hålet som plugg bara, sen kopplade jag in sonden i kontakten startade bilen och sen eldade på den med en gasolbrännare och vips så fungerade det som det skulle, jag kunde alltså få hur fina signaler som helst på detta vis, höll jag den på fett så började systemet korrigera ner bränslet.
Luftmassemätaren ligger på ca 1 volt på tomgång och maxar ca 3.5v.
Insugtempen i luftmassemätaren har jag inte kollat men långsökt att det skulle orsaker ett så extremt fel i blandningen..ska dock kolla det åxo sen.
Inget vacuumläck,
Ingen hörbar läcka på grenrör.
Det finns en läcka på skarven bakom katten, alltså skarven till katten nedströms finns en liten läcka men den nedre sonden sitter bredvid den skarven och den sonden beter sig precis som den ska.
Det jag är inne på nu är om någon av kammarna sitter liite fel, det blir min nästa koll om jag säger så, problemet är att motorn går så inåt helvete fint, gången är top notch, kör nu med urkopplad Lambdason så vi inte smälter katten.
Frågan till er är om ni stött på något liknande, läste en tråd på Garaget om en med exakt samma problem och han skrev att verkstan i princip hade gett upp och dom hade bytt 2 lambdasonder.
Den enda felkod jag får är på Lambda signalen. Jag misstänker nu kammarna, Kan bilen gå så jäkla fint isåfall?
1996 850 5254s med obd2 så jag antar att det är motronic 4.4
Boxen är en bosch men längst ut står det F5.2 hoppas inte det har med fenix att göra fast då är det väl siemens box.
Mattias
Jag har ett väldigt mystiskt problem, bilens avgaser är åt ........, 2a på bes hc, co, och Lambda är åt fanders, anledningen vet jag men anledningen till problemet är ett mysterium.
Lambdasonden som satt i var stendöd så den är ny Bosch 0 258 003 373.
Så här beter sig det hela, Livedata på scanner. Sonden ska switcha från 0.2 ca till 0.8 ca men den går upp till max 0.4 sen switchar den i millivolt mellan 370 till 379, den vägrar alltså gå upp till feta området, den rör sig bara under 0.5 dvs i magert område vilket gör att "bilen" försöker feta upp blandningen men sonden vägrar sticka upp, boxen försöker och försöke attr få gensvar från sonden tills boxen ger upp och går in i open loop och går över på dem förprogramerade grunddatan.
Inte ens om jag skickar in startgas i insuget så sticker Lambdan upp på fett men om jag indoducerar mer syre så dyker den direkt...Jag vet...det låter som lambdan är trasig ur kartongen men jag gjorde nämligen så att jag tog ur den nya sonden och satt i den gamla i hålet som plugg bara, sen kopplade jag in sonden i kontakten startade bilen och sen eldade på den med en gasolbrännare och vips så fungerade det som det skulle, jag kunde alltså få hur fina signaler som helst på detta vis, höll jag den på fett så började systemet korrigera ner bränslet.
Luftmassemätaren ligger på ca 1 volt på tomgång och maxar ca 3.5v.
Insugtempen i luftmassemätaren har jag inte kollat men långsökt att det skulle orsaker ett så extremt fel i blandningen..ska dock kolla det åxo sen.
Inget vacuumläck,
Ingen hörbar läcka på grenrör.
Det finns en läcka på skarven bakom katten, alltså skarven till katten nedströms finns en liten läcka men den nedre sonden sitter bredvid den skarven och den sonden beter sig precis som den ska.
Det jag är inne på nu är om någon av kammarna sitter liite fel, det blir min nästa koll om jag säger så, problemet är att motorn går så inåt helvete fint, gången är top notch, kör nu med urkopplad Lambdason så vi inte smälter katten.
Frågan till er är om ni stött på något liknande, läste en tråd på Garaget om en med exakt samma problem och han skrev att verkstan i princip hade gett upp och dom hade bytt 2 lambdasonder.
Den enda felkod jag får är på Lambda signalen. Jag misstänker nu kammarna, Kan bilen gå så jäkla fint isåfall?
1996 850 5254s med obd2 så jag antar att det är motronic 4.4
Boxen är en bosch men längst ut står det F5.2 hoppas inte det har med fenix att göra fast då är det väl siemens box.
Mattias