Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkv
#1424754
Hej !

Jag har skämsmössan på, efter ett par veckors felsökning så lyckades jag idag hitta felet på dotterns A-traktorbygge som inte startmotorn drog runt på.

Visade sig att det trots allt var fel på säkringen vid pluspolen på batteriet, trots att det var det första jag kollade. Men tydligen inte tillräckligt noga.... (se bild)

Hur som helst, testade bygla och bilen startar och går precis som den skall. Var till Volvo och efterfrågade ny säkring men finns endast hel ny kabel att köpa 1200kr.

Tänkte istället ta bort denna säkring och sätta dit en egen av annan modell. Men, någon som vet vilken storlek på säkring vi bör ha? Rör sig om en V70 2.5T FlexiFuel -09

Tack på förhand!
säkring2.jpeg
säkring2.jpeg (387.31 KiB) Visad 2310 gånger
av mkv
#1424825
Nelsson skrev:En startmotor brukar väl vara på ca 1.5 - 2kW? Säkring som erfodras borde då vara 130-200A
Detta borde jag kunnat tänkt på själv. Startmotorn skall enligt uppgift vara 1,4kw.

Alltså 1400W/12V=113A, borde bli bra med en 150A säkring?
av mkv
#1424839
@apersson850, Tack för den informationen! Då sätter jag nog dit en ANL-säkringshållare med 150A ANL-säkring på sladden. Billigare och mindre jobb tänker jag mig. (är trots allt en A-traktor, behöver inte vara top-notch)
#1424882
Det tycker jag låter som en rimlig lösning. Jag har varit mycket försiktig när jag bytt batteriet på min XC70. De här säkringarna är alldeles för lätta att bryta av, om man inte inser hur ömtåliga de är.
Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]