Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1417928
Den gul/lila är till blinkers, så tillfälligtvis stoppade jag in ledslangen, röda kabeln in i kontakten.

Happy :-)
Bilagor
Capture.GIF
Capture.GIF (32.48 KiB) Visad 2669 gånger
Senast redigerad av 5 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1417931
Fungerar fint hur länge som helst som varningsblinkers/motorn avstängd, men som blickers med motorn igång - tyvärr ballar ledslangen ur efter 4-5 slag.

I övrigt som tur är dyker det inte upp några felmeddelanden i Sensus om ljusproblem.

Letat runt på nätet men har inte hittat nåt om förklaring på detta beteende på ledslang. Är det nån spänningsfall iom ledslangen återhämtar sig efter en kvart utan blickers, vad tror ni?

Sad :-(
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1417939
Om du har möjlighet till det på din multimeter, logga spänningen till slangen över en hel blinkcykel.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1424246
Då spänning till blinkers dalade kraftigt medans motorn var igång fick jag lägga ett relä som matar den rinnande leden. Matning tog jag från positionsljuset (dess spänning är stabil), och styrande är spänningen till blinkers såklart. Glädje nog så blir det inga felmeddelanden :-)

Jönköping skroten var bussiga och skicka mig några anslutningar som jag kan använda som skarv.

Nästa är att plocka in den uppdaterade baklyktan. Också glädjen är urmontering bakljusen enkel.
IMG_1042.jpg
IMG_1042.jpg (252.92 KiB) Visad 2435 gånger
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1424249
Ja det börjar ramla in lite delar till MY21 på skroten.
Ytterdelen (inte de ljusen på luckan) av bakljusen kostar 2500:-/sida.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1424258
Jag har sett det. Lite mycket labbpengar att chansa med. Jag skulle inte tro de är kompatibla men man vet aldrig förrän nån har testat. Sitter intelligensen i själva lyktorna finns en bra chans att de kan fungera. Men nya blickers är koordinerat med luckans blinkers så det känns som signalen kommer centralt ifrån.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1424634
Nu är den modifierade baklyktan på plats :-) Jag har i stunden bara gjort en höger sida. Det är en prototyp som inte tål närmare granskning Bild Nu har jag ett fungerande koncept iallafall :-)

Har bemödat mig med att lägga in signalkabeln så den går i kanalen mellan kaross och baklucka.

Drivspänning kommer från positionsljuset vilket gör att ledslangen inte lyser annat än när de är på.

Kanske Bild är detta bra eller ska man hitta en permanent källa?

Exempel Öppna o Låsa bilen


Blinkers
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1425016
Nu precis beställt en vänster baklykta för 575:- inkl frakt från Jönköpings Skrot som inte gått mer än en mil :-) Misstänker de har nån deal med Volvos krockkörningar så allt överblivet hamnar här.

Egentligen har vi utlyst inköpsstopp i familjen men efter frun fick hem sitt fina, botox rea ansiktskräm för 600:- tyckte jag kunde smyga in en baklykta Bild

Kan ju inte ha bilen med ett halvt blick i aktern. Dessutom är man ju permitterad så nåt måste man ju pyssla med tills covid-19 skiten blåst över.

Upp o nervänt är det med världen
IMG_1054.jpg
IMG_1054.jpg (52.23 KiB) Visad 2265 gånger
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]