Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1423882
@Racetwin2,
Fast miltalet med motorn igång är inte direkt jämförbart. Det är ju antal cykler motorn gått och kallstarter som är intressanta.
Långmilade bilar har så mycket mer än motorn som slits.
30tusen mil på en 1.6cyl motor som varvar 4000rpm är inte samma sak som 30tusen mil på en Volvo 5:a som ligger runt 2000varv. Nu har väl hybridbilar hjälp av elmotererna också, så ekvationen blir ju ännu svårare men du kanske är med på noterna endå.
av Malmstroem
#1423896
KalleJ skrev:@Malmstroem,

Varför betalar man av (mer än nödvändigt) på en bil för över 500k? Räntan är superlåg och avkstning på investeringar bra mycket högre?

Skillnaden i driftkostnad mellan bensin/disesel/hybrid är ju försumbar i jämförelse mot om du tar avbetalning och investerar resterande belopp.
Ja — enklaste förklaringen är nog för att jag kan...

Jag föredrar att inte ha lån på konsumtionsvaror som bilar. I alla fall inte så länge.

Alla investeringar har en risk, och jag prioriterar en hanterbar risk. Jag har lån på tillräckligt mycket som det är. :-)
av KalleJ
#1423899
Malmstroem skrev:
KalleJ skrev:@Malmstroem,

Varför betalar man av (mer än nödvändigt) på en bil för över 500k? Räntan är superlåg och avkstning på investeringar bra mycket högre?

Skillnaden i driftkostnad mellan bensin/disesel/hybrid är ju försumbar i jämförelse mot om du tar avbetalning och investerar resterande belopp.
Ja — enklaste förklaringen är nog för att jag kan...

Jag föredrar att inte ha lån på konsumtionsvaror som bilar. I alla fall inte så länge.

Alla investeringar har en risk, och jag prioriterar en hanterbar risk. Jag har lån på tillräckligt mycket som det är. :-)
Håller inte med men visst. You do you såklart. :-)
Finns inte en chans att en bred fondportfölj går ner mer än värdeminskningen på bilen under 5år. Då har vi mer problem än någon mille i lån.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1423902
För mig finns inget som är bättre för en god natts sömn än inga lån på hus, bil eller något.
Därefter kan jag investera eller bara låta pengarna stå på banken. Låga fasta kostnader - Ooooo vad jag tycker det är skönt. :-D
Alla är vi olika, till och med min son tycker jag gör fel! Med vad skönt jag sover! :-D
av KalleJ
#1423903
@EbbevonVolvo,
Sova med pengar på banken ?! :-o Inte ens möjligt, kommer inte på talan. Vi kommer ha sjuk inflation närmsta åren.

Stadig utdelning på aktier då sover man gott ;-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1423914
Pengar ska rulla... Jag lever här och nu :-)
Ingen tackar en för att det är en massa pengar på banken när man ligger där med näsan i vädret...
av perhall
#1424071
Så sant om slitage. Ett väldigt tydligt mönster är följande: bilar som rullar väldigt mycket på ganska kort tid håller i allmänhet bra. Sen säljs de till andraägaren för ett som köparen tycker bra pris. "Den har ju gått långt men är väldigt fin" "och jag kör bara 700 mil om året". Sen börjar saker krångla... känner en som har en liten VW-/Audi-firma och ett lokalt taxibolag med 7-10 fordon där. Likadant varje gång det säljs vidare....
av Hemingway
#1424279
perhall skrev: lör 16 jan 2021, 21:53 Så sant om slitage. Ett väldigt tydligt mönster är följande: bilar som rullar väldigt mycket på ganska kort tid håller i allmänhet bra. Sen säljs de till andraägaren för ett som köparen tycker bra pris. "Den har ju gått långt men är väldigt fin" "och jag kör bara 700 mil om året". Sen börjar saker krångla... känner en som har en liten VW-/Audi-firma och ett lokalt taxibolag med 7-10 fordon där. Likadant varje gång det säljs vidare....
Generellt håller jag med dig att en bil som rullar längre sträcka på kortare tid har färre fler per mil, då även ålder är en faktor i slitaget.

Men ditt exempel med taxifirman låter som att taxifirman lärt sig när felen börjar komma och säljer då innan.
Användarvisningsbild
av bem
#1424655
Hybrider (bensin-/diesel- och elmotor) är väl bara en övergångsfas till vi bara har rena elbilar, med endast elmotor i. Så har jag fattat det i alla fall. Ingen biltillverkare klarar ju att gå från gamla förbränningsmotordrivna bilar direkt till rena bilar utan måste gå via hybriderna i stort sett. Det är ju trots allt ganska få rena elbilar ännu och Volvo har väl bara en enda än (om man inte räknar in Polestar 2): XC40 Recharge. Personligen tycker jag Volvo skyndar lite väl långsamt med övergång till rena elbilar men de kan väl inte trolla så... Ställa om hos en biltillverkare till ren elbilsdrift är nog inte gjort i en handvändning precis.
/Bo
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]