Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424536
Hej!
Har tänkt mig att skaffa en ny bil som jag ska ha länge framöver.
Så fick jag höra att min vän skulle sälja sin v70 d5 summum 2011 automat som gått ca 18.000 mil.
Han säljer den nyservad och nybytt kamrem.
Borde jag vara försiktig o tänka på något speciellt när man kikar på denna bil innan man slår till? Är de några speciella stora kostnader som kan dyka upp. Tacksam för svar 🙂👍🏻
Användarvisningsbild
av pb81
#1424545
De tre kommande servicar efter kamremservice är billiga, vanliga volvo classic service. Se till att lagren för multiremmen är i bra skick, AC-lager, frihjulet på generatorn och spännrullen. Vid kallstart skall det inte gnissla eller annat oljud på vänstersidan av motorn. Sen är det ju det vanliga, kolla så AC fungerar o kyler som den skall, kolla dieselvärmaren om den fungerar, skall inte vara låg nivå på vätskorna (Svårt o se om den är nyservad). Med tanke på att det är din vän så förutsätter jag att säljaren är ärlig mot dig o berättar hur bilen varit senaste året. Är allt i sin ordning så skall du nog kunna behålla den bilen en längre tid utan större problem.
#1424548
Okej, tack så mycket!
Ja han är en som jag litar på o han säljer bilen av en vettig anledning så de är nog inget skumt på gång. Man har ju hört talas om sköljning av lådan. Är de något som borde vara gjort vid dom här milen? Kan man kontrollera skicket på växellådsoljan? Borde jag avstå om de inte är gjort? 🙂
Användarvisningsbild
av pb81
#1424550
Ja det är kanske inte dumt att göra, ingen stor kostnad, har för mig jag såg på Meca att de sköljde lådorna för 3600kr. Växlar den mjukt och fint som den skall så ser jag ingen anledning att avstå. Den skall ju inte slå i växlar på något sätt.

Kolla dessa två videos från Dyhrs garage så får du kanske lite mer kött på benen.

Användarvisningsbild
av pb81
#1424553
Nej precis, det ingår inte. Svaret på hur ofta man skall göra det kan nog variera ganska kraftigt. Men har den rullat 18k utan att blivit sköljd hade jag nog sett till och fått de gjort.

Men åter igen, se till att grejerna runt multiremmen är ok. Det kan bli dyrt annars.
#1424888
Har läst på lite mer angående dedär som en ovan skrev att kika multirem o skrik från den. Har blivit lite osäker nu när man ser att en del fått motorras pga multirem som ryker o åker in i kamremmen. Men hur vanligt är de egentligen. Var o varannan bil man ser när man är ute o åker är ju en v70 diesel. Så hur stor är egentligen risken att de sker. Har aldrig hört innan att någon nämnt att om detta problem föräns nu när jag börjat läsa på om bilen. Borde man avstå från en sån här bil? Eller är delarna uppdaterade vid de här lagret så man kan känna såg tryggare? Lite kluven faktiskt. De är ju för jävla fina bilar

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]