Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424532
Hejsan.
Jag har ett väldigt mystiskt problem, bilens avgaser är åt ........, 2a på bes hc, co, och Lambda är åt fanders, anledningen vet jag men anledningen till problemet är ett mysterium.

Lambdasonden som satt i var stendöd så den är ny Bosch 0 258 003 373.

Så här beter sig det hela, Livedata på scanner. Sonden ska switcha från 0.2 ca till 0.8 ca men den går upp till max 0.4 sen switchar den i millivolt mellan 370 till 379, den vägrar alltså gå upp till feta området, den rör sig bara under 0.5 dvs i magert område vilket gör att "bilen" försöker feta upp blandningen men sonden vägrar sticka upp, boxen försöker och försöke attr få gensvar från sonden tills boxen ger upp och går in i open loop och går över på dem förprogramerade grunddatan.

Inte ens om jag skickar in startgas i insuget så sticker Lambdan upp på fett men om jag indoducerar mer syre så dyker den direkt...Jag vet...det låter som lambdan är trasig ur kartongen men jag gjorde nämligen så att jag tog ur den nya sonden och satt i den gamla i hålet som plugg bara, sen kopplade jag in sonden i kontakten startade bilen och sen eldade på den med en gasolbrännare och vips så fungerade det som det skulle, jag kunde alltså få hur fina signaler som helst på detta vis, höll jag den på fett så började systemet korrigera ner bränslet.

Luftmassemätaren ligger på ca 1 volt på tomgång och maxar ca 3.5v.

Insugtempen i luftmassemätaren har jag inte kollat men långsökt att det skulle orsaker ett så extremt fel i blandningen..ska dock kolla det åxo sen.

Inget vacuumläck,

Ingen hörbar läcka på grenrör.

Det finns en läcka på skarven bakom katten, alltså skarven till katten nedströms finns en liten läcka men den nedre sonden sitter bredvid den skarven och den sonden beter sig precis som den ska.

Det jag är inne på nu är om någon av kammarna sitter liite fel, det blir min nästa koll om jag säger så, problemet är att motorn går så inåt helvete fint, gången är top notch, kör nu med urkopplad Lambdason så vi inte smälter katten.

Frågan till er är om ni stött på något liknande, läste en tråd på Garaget om en med exakt samma problem och han skrev att verkstan i princip hade gett upp och dom hade bytt 2 lambdasonder.

Den enda felkod jag får är på Lambda signalen. Jag misstänker nu kammarna, Kan bilen gå så jäkla fint isåfall?

1996 850 5254s med obd2 så jag antar att det är motronic 4.4

Boxen är en bosch men längst ut står det F5.2 hoppas inte det har med fenix att göra fast då är det väl siemens box.

Mattias
#1424580
Har haft ett liknande fel på en lambdasond till min V70 -99 då sonden fastnade i magert område vilket gjorde att bilen successivt fetade på tills den nådde maximal adaption. Bytte sonden och felet löst. Går bilen helt normalt utan sonden inkopplad? Gör den det borde det ju inte vara jättefel på insugssidan (luftläckage, trasiga givare etc).

Låter dock lite konstigt om den bakre sonden visar normala data om blandningen från motorn är helt off. Men det var ett bra tag sedan jag läste på om den bakre lambdasonden så jag kan ha fel.

Fenix har du inte om du kan läsa ut felkoder via diagnosuttaget utan en blink-moj. Kommer dock inte ihåg om det är Motronic 4.3 eller 4.4 i din bil. Men det kan nog någon annan här på forumet svara på.
#1424595
SubMarine skrev: tis 19 jan 2021, 18:54 Har haft ett liknande fel på en lambdasond till min V70 -99 då sonden fastnade i magert område vilket gjorde att bilen successivt fetade på tills den nådde maximal adaption. Bytte sonden och felet löst. Går bilen helt normalt utan sonden inkopplad? Gör den det borde det ju inte vara jättefel på insugssidan (luftläckage, trasiga givare etc).

Låter dock lite konstigt om den bakre sonden visar normala data om blandningen från motorn är helt off. Men det var ett bra tag sedan jag läste på om den bakre lambdasonden så jag kan ha fel.

Fenix har du inte om du kan läsa ut felkoder via diagnosuttaget utan en blink-moj. Kommer dock inte ihåg om det är Motronic 4.3 eller 4.4 i din bil. Men det kan nog någon annan här på forumet svara på.
Ja precis, dock så har jag haft sonden urskruvad fast inkopplad och då kan jag styra värdena med gasolbrännaren hur fint som helst, så sonden är hel.


Nja asså bakre sonden visar ju fett, den ligger på 0.8 0.9 när den värms upp, men enligt Autodata så ska ju den ligga där i normala fall så den är ju inte så behjälplig i detta fall. Är katten hel så ska den ligga där typ, är katten sopslut så ligger den där för att avgaserna är tokfeta vilka dom är, det stinker rå soppa om dem så.

Bisarrt
#1424620
Sen behöver väl sonden inte nödvändigtvis vara hel bara för att du med gasolbrännaren kan få den att reagera. Sonderna är ju kalibrerade för att mäta ett visst område och om denna kalibrering är felaktig av någon anledning så kommer ju sonden inte att fungera även om du har korrekt förbränning i motorn.

Om bilen känns pigg och går bra så tror jag inte att kamaxlarna står fel.
#1424652
SubMarine skrev: tis 19 jan 2021, 22:19 Är det rätt sond du har köpt då?
Tog orginalnummer från vparts, och fick boschnummer 0 258 003 373, och det är en reglersond.

Tro mig, jag har tvekat att det är rätt sond och tvekar fortfarande.
Den beter sig nästan som om den skulle sitta bakom katten eller lite som en bredbandare när den sitter i röret.
#1424715
Lucif3r skrev: tis 19 jan 2021, 23:11 Kamaxlarna kan iofs stå fel även om bilen går bra.. Däremot står dom inte så fel att det kan orsaka problem(med t ex lambdan). Så i nuläget törs jag nästan lova att kammarna inte är skyldiga till problemet du har.
Ok. Nä det låter långsökt, jag börjar få slut på ideer helt ärligt. Men min teori med kammarna är att om den inte får ur sig alla avgaser riktigt.
Ja jag vette fasen asså.
#1424717
Nästa expriment blir att flytta fram den bakre lambdan och ha båda fram för jag såg att det fanns en plats på högersidan åxo, och med det se om båda visar samma, visar den framflyttade bakre samma muppresultat då är det vajsing från motor, visar den fett så är den nya lambdan fel helt enkelt.

För den bakre ligger just nu på kall ca 0.4 (men 0.4v är det datorn själv som genererar) sen kryper den upp till 0.8 0.9.

Jag postar resultat.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]