Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThaBodenZ
#1424281
Hej!

Har en V60 D4 AWD Ocean Race -2016 där jag haft stadig och bra motorvärme, senast igår i -23 hade perfekt kupévärme samt motortemperatur, idag dock i -17 så låg tempen mellan mittenstecket och sen halkade ner en halv centimeter på mätaren och sen upp igen hela tiden. Detta plus halvkass kupévärme i jämförelse. Märkte att tempen sjunker lite vid tomgång tidigare i vintras men det känns rimligt mot nu.
Någon som känner igen sig?
av dannesk
#1424287
Verkar som att dieselvärmaren inte går som stödvärmare, i den kylan så behövs den för att få upp motortempen.
Användarvisningsbild
av nikliz
#1424308
Hej! Har du aktiverat tillsatsvärmen? Görs innan du startar bilen i menyn under inställningar. Auto värme: PÅ skall det ställas in som
av ThaBodenZ
#1424367
nikliz skrev: mån 18 jan 2021, 11:10 Hej! Har du aktiverat tillsatsvärmen? Görs innan du startar bilen i menyn under inställningar. Auto värme: PÅ skall det ställas in som
Hittar inte autovärme under inställningar? 🤔
Användarvisningsbild
av nikliz
#1424371
du klickar på knappen som finns längst ut på blinkersspaken, när du får upp ikonerna där i instrumentbrädans display kan du scrolla med tumhjulet som sitter på samma spak. där finns det under inställningar, Autovärme PÅ/AV.

detta görs innan du startar bilen!
#1424385
ThaBodenZ skrev: mån 18 jan 2021, 08:59 Hej!

Har en V60 D4 AWD Ocean Race -2016 där jag haft stadig och bra motorvärme, senast igår i -23 hade perfekt kupévärme samt motortemperatur, idag dock i -17 så låg tempen mellan mittenstecket och sen halkade ner en halv centimeter på mätaren och sen upp igen hela tiden. Detta plus halvkass kupévärme i jämförelse. Märkte att tempen sjunker lite vid tomgång tidigare i vintras men det känns rimligt mot nu.
Någon som känner igen sig?

När betedde den sig så? Om du tex kör landsväg så stänger dieselvärmaren av sig när den tycker bilen är tillräckligt varm. Å kommer du då in i stan där du kör väldigt sakta så sjunker tempmätaren en bra bit under mittenstrecket innan dieselvärmaren startar igång igen å hjälper till att hålla tempen uppe. Å de märker man av mest när det är kallare än -15.
av ThaBodenZ
#1424398
nikliz skrev: mån 18 jan 2021, 16:56 du klickar på knappen som finns längst ut på blinkersspaken, när du får upp ikonerna där i instrumentbrädans display kan du scrolla med tumhjulet som sitter på samma spak. där finns det under inställningar, Autovärme PÅ/AV.

detta görs innan du startar bilen!
Biggest facepalm ever 🤦🏼‍♂️ Var bensäker på att jag hade kollat där utan att se det, men vad händer direkt jag går in där? Jo Auto finns där och självklart var den avstängd. Tack som fan!
av ThaBodenZ
#1424400
V60ccsummum skrev: mån 18 jan 2021, 18:18
ThaBodenZ skrev: mån 18 jan 2021, 08:59 Hej!

Har en V60 D4 AWD Ocean Race -2016 där jag haft stadig och bra motorvärme, senast igår i -23 hade perfekt kupévärme samt motortemperatur, idag dock i -17 så låg tempen mellan mittenstecket och sen halkade ner en halv centimeter på mätaren och sen upp igen hela tiden. Detta plus halvkass kupévärme i jämförelse. Märkte att tempen sjunker lite vid tomgång tidigare i vintras men det känns rimligt mot nu.
Någon som känner igen sig?

När betedde den sig så? Om du tex kör landsväg så stänger dieselvärmaren av sig när den tycker bilen är tillräckligt varm. Å kommer du då in i stan där du kör väldigt sakta så sjunker tempmätaren en bra bit under mittenstrecket innan dieselvärmaren startar igång igen å hjälper till att hålla tempen uppe. Å de märker man av mest när det är kallare än -15.
Landsväg, -23 i 90km/h igår med auto avstängt och det var inga konstigheter. Landsväg, -15 i 90km/h imorse och den for upp till mittenstrecket för att sedan sjunka och sen upp igen med halvkass värme. Fortfarande skumt 🤔
Nu dock höll den sig i -19 - -24 påväg hem mitt i strecket, med brutal värme!

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]