Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
#1424237
Jag kan inte säga om eller hur mycket stänkskydd fram hjälper mot nedsmutsning men jag alltid haft det på mina bilar med drivning fram. Minnen från grusvägar och framhjulsdrivet i ungdomen sitter kvar. Därför beställde jag det även på vår V60 CC men jag kan inte göra nån jämförelse med/utan. Skulle säga att bilen blir lika smutsig vare sig med eller utan stänkskydd om det är regnigt eller blött. Men det känns bättre med :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1424245
Stänket som sådant kanske inte blir så värst mycket mindre, men du har större chans att slippa blästrade trösklar/kjolar om du monterar dessa.
Dessutom sparar du andra bilar från fula stenskott.
Jag kör alltid med stänkskydd, det känns bra helt enkelt :-)
Användarvisningsbild
av js1
#1424277
Bilen blir lika skitig med eller utan stänkskydd. Jag köpte mest för att skydda mot blästring.
av MagnusH
#1424311
Tack för svar. Får höra vad dom vill ha för att montera dom (även om det verkar rimligt svårt att sätta dit dom själv även för en som aldrig gjort något med en bil)
av Neno
#1425149
Har dem på min V60. De är inte jättebra jag tycker ändå att ett stänkskydd skall gå upp på skärmen lite inte bara täcka tröskeln. Tycker ändå det var bra köp mot blästrade trösklar, tycker också att man slipper en del ljud av gruset som smattrar på plåten när man kör med sommardäck. Sommardäcken vill gärna klibba en del grus som skvätter mot plåten.
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]