Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424263
Qualia skrev: sön 17 jan 2021, 17:26 Det har nog med ute tempuratur att göra..
På min startar bensin motor så fort antisladd symbolen tänds..

Det räcker med att man har lämnat graget.
Den blir ganska törstig fast den är fullladad pga vädret...
Ja om AWD behövs så startar motorn eftersom den driver på framaxeln och elmotorn bak.
#1424384
frazer skrev:
Qualia skrev: sön 17 jan 2021, 17:26 Det har nog med ute tempuratur att göra..
På min startar bensin motor så fort antisladd symbolen tänds..

Det räcker med att man har lämnat graget.
Den blir ganska törstig fast den är fullladad pga vädret...
Ja om AWD behövs så startar motorn eftersom den driver på framaxeln och elmotorn bak.
Såklart, tänkte fasen inte på det... trodde det var något med värme/kyla.
#1424469
Min har ju dock startat så fort jag vrider på startvredet så där har det ju inte varit antisladd som spökar. Nu är temperaturen runt nollan igen så får väl se om den låter bli att starta något mer.
#1424586
Jag har samma problem men har gjort ett test med att sänka farten på kupéfläkten tilllägsta hastigheten och trots det var -13 idag så gick bilen hela vägen, förutom första 5 minuterna på el. Det verkar som att om bilen känner att inte bränslevärmaren räcker till så går den på bensinmotorn bara för att värma kupén.

Hade önskat att det fanns nån inställning som gjorde att man kunde bestämma om man ville ha det så, typ som med tillskottsvärmen
av Neno
#1425148
Har ni inte värmt upp bilen med bensinvärmaren? Låt den gå drygt30 min så startar inte bensinmotorn. Jag brukar förvärma en stund och då startar den inte. Åker till affären, under tiden jag handlar (15)min blir den så kall att bensinmotorn startar på hemvägen. Det krävs väldigt lite kyla för att starta bensinmotorn. Så tipset är kör värmaren längre tid så startar den inte.
#1425957
Stämmer in i kören.
I läge PURE är bensinmotorn i normalfall inte iblandad alls, men som det står i bilens manual, har detta negativ inverkan på bilens temperaturkomfort (d.v.s. långsammare uppvärmning), ett ickeproblem så länge man förvärmer bilen.

Sen finns det ju en grej att bocka i under inställningar "Tillsatsvärmare", vad innebär den, är det bensinmotorn som drar igång när den är ibockad eller är det att bensinvärmaren är igång om du kör på bensin?
#1425988
@Snelhest,

Tillsatsvärmaren innebär att värmaren startar. Jag har den urbockad och lever på värmen som finns kvar från förvärmningen. Utan den ibockad och utan att starta motorn så blir det kallt rätt fort då det helt saknas elektrisk värmare :bored:
#1426255
När man läser alla inläggen om elmotorns beteende i vinterväder så blir jag verkligen tveksam. Jag ska precis beställa ny tjänstebil och funderar på V90 hybrid eller XC60 hybrid - är det något att undvika? Min tanke är att få ner den totala bränsleförbrukningen samt kortare körningar helt på el.
Hur långt går det totalt i pure-läge?

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]