Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1424241
Flytta till Spanien vore nått det. Då skulle jag inte behöva ha nån bil då skulle jag köra mc året runt :-D .
Man får tacka för tipsen :-) . Var inne på mekster.se (tror) inte de skulle ha stommavgift.
Ja dina ok borde väl fan duga man byter ju för att de ser ut och är som du beskriver dina gamla.
Renovera eller inte det tål o tänka på en stund. Men det blir inga kina kopior här heller.

Edit om det är samma ok fram på 15" och 16" fälg törs jag inte svara på.
Det enda jag vet är att bromsskivan fram är 302 mm på bilar med 16" hjul som standard istället för 280 mm för 15" hjul.
Men jag har sett på nån sida att de menar att det är samma ok för båda. Men det bör man nog kolla.
Är det nån som vet?.
av Libbe
#1424262
Jag skulle vilja slå ett slag för Getech.se
-Snabba Leveranser
-Inga Avvikelser
- Håller bra kvalitet'
-Prisvärda
Jag har köpt 2 ggr där till Volvo bilar och varit supernöjd!
av SubMarine
#1424405
gubbstrutt skrev: Edit om det är samma ok fram på 15" och 16" fälg törs jag inte svara på.
Det enda jag vet är att bromsskivan fram är 302 mm på bilar med 16" hjul som standard istället för 280 mm för 15" hjul.
Men jag har sett på nån sida att de menar att det är samma ok för båda. Men det bör man nog kolla.
Är det nån som vet?.
Det är samma bromsok och bromsbelägg fram om man har 280 mm eller 302 mm frambromsar. Det som skiljer är bromsok-bygeln. Volvo saluförde fortfarande 302mm-bygeln 2018 då jag uppgraderade till 302 mm frambromsar på min V70.
av Erik Å
#1424589
Undrar om ABS-bakbromsoken jag funderar på att beställa går ihop med mina Delphi-skivor?
Oken är förstås gjorda för Volvos 9.6 mm tjocka skivor men en del tredjepartsskivor (t.ex. Delphi) är tydligen 10 mm! :oops:
Nu har jag säkert nött bort någon tiondel men ute i ytterkant lär de väl ligga kvar på originaltjocklek.. Å andra sidan borde det väl vara någon halvmillimeters marginal innan skivan skrapar i gjutgodset? 0.2mm per sida, hmm borde väl gå? ;-)

Testet med sprayoljedränkt o-ring tyder på att den faktiskt sväller lite, bredden har ökat från 3.25 till ca 3.30mm. Dvs ca +1.5%. Misstänker att den går tillbaka när lacknaftan i PTFE-sprayen avdunstar. Å andra sidan är det ingen nackdel om kolven går trögt mot o-ringen pga att den sväller lite, det hjälper faktiskt till med att dra tillbaka kolven!
Jag trodde att BT:s PTFE-spray hade en oljebas men ytan verkar bli helt torr efter ett par dagar!

På bilens högra ok sprayade jag innerkolven först med BT:s rostlösare, sen med PTFE. Ytterkolven fick bara PTFE.
Till min förvåning så går innerkolven jättelätt nu medan den yttre fortfarande går halvsegt! :-/
Det kanske är rostprickar på kolven som är huvudorsaken till att de kärvar..? Eller innehåller rostlösaren olja kanske?
Ska åka nån vecka sen provar jag samma sak (rostlösare + PTFE) på högersidan.
Planerar ju att skifta ok och renovera så jag kan passa på och experimentera med de som sitter på!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1424596
Erik Å skrev:Oken är förstås gjorda för Volvos 9.6 mm tjocka skivor men en del tredjepartsskivor (t.ex. Delphi) är tydligen 10 mm!
Nu har jag säkert nött bort någon tiondel men ute i ytterkant lär de väl ligga kvar på originaltjocklek.. Å andra sidan borde det väl vara någon halvmillimeters marginal innan skivan skrapar i gjutgodset? 0.2mm per sida, hmm borde väl gå?

Testet med sprayoljedränkt o-ring tyder på att den faktiskt sväller lite, bredden har ökat från 3.25 till ca 3.30mm.
Det borde ju gå med dina Delphi skivor kan man tycka om oken är rätt mått på.
3.25 till ca3.30 är ca 0.05 mm hur och med vad har du mätt gummi ringen?.
av Erik Å
#1424597
gubbstrutt skrev: tis 19 jan 2021, 20:40 3.25 till ca3.30 är ca 0.05 mm hur och med vad har du mätt gummi ringen?.
Bara med skjutmått och resultatet beror förstås på hur hårt man klämmer om gummit :P
Men jag är rätt säker på att måttet har ökat en liten aning. Och tvärsnittet är inte längre kvadratiskt utan märkbart "kuddformat"..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1424598
Ok jag brukar med greja med sånt där ibland o mäta med skjutmått på gummi är rätt svårt som du märkt när det gäller små mått avikelser. Låt o ringen ligga ett tag till med PTFE sprejen o se vad som händer.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]