Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424126
"Låt batterinivå."
Jag har en C-Tech-laddare och satte bilen på laddning igår. Jag valde "mellanläget / halvbatteriet" men i morse kom jag på att det var dumt för det betyder väl underhållsladdning(??).

När jag skulle byta till "all in" så visade en diod grön och den andra orange, så något har blivit rätt i alla fall!

Jag bor i lägenhet, men har tillgång till "lokal" där jag kan parkera och kabeln får plats genom ytterdörren till lokalen. Bilen är på hemmaplan, men inte hemmavid, för att förklara!

Bilen är från 2014 och har gått 12.700 mil, snart. Är det dags att köpa nytt batteri? Alltså, att det är låg nivå nu beror på att det är kallt och att jag inte har kört sedan nyåret. Det händer att bilen står still i flera veckor och då blir det trassel, det har hänt förr. Denna bilen var ju vänlig nog att meddela! :-)

Om jag byter batteriet, försvinner koden till radion? Eller finns det ens kod till radion!? Det finns tydligen två batterier, till min stora glädje! Så hjälpsamt!
#1424216
Normalt sätt så behöver du inte byta det lilla "stop/start" batteriet. Det värsta som händer om det batteriet dör är att motorn inte stannar när du står still, t.ex. vid rödljus. Jag kan i alla fall leva utan den funktionen.

Om huvudbatteriet börjar strula och inte ta laddning så är det dags att byta. På en V40 -14 finns det så vitt jag vet ingen kod till radion. Radion är kodad mot din bil, och på det sättet behövs ingen separat kod.

Det är rätt enkelt att byta batteriet: https://www.youtube.com/watch?v=dI7gRCqbXhw

Du bör också nollställa batteriövervakningen: https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

(Det kan också gå bra att strunta i nollställning, men du kan få diverse felmeddelanden, och inte fullt korrekt laddning av batteriet. )
#1424240
På äldre bilar var laddningsregulatorn på generatorn rätt dum -- och generatorn "levererade" hela tiden.

På moderna bilar så styrs laddström elektroniskt. För att minska bränsleförbrukningen laddar generatorn t.ex. mer när du motorbromsar. Så generatorn levererar inte "oavsett".

Jag har inte detaljkunskap om hur Volvo programmerat sin styrning av laddning och batteriövervakning. Troligen går det bra att strunta i nollställning, det du kan drabbas av är onödiga felmeddelanden och att batteriet inte laddas optimalt. Med tiden torde det spela relativt liten roll för hur batteriet hanteras.

Men eftersom Volvo har konstruerat en batteriövervakning som kan nollställas, och laddningen av batteriet styrs elektroniskt, så skadar det definitivt inte att nollställa räknaren. Det går att göra med VIDA -- eller genom den work-around som beskrivits ovan.
#1424242
Jag har hört från en Mek........Att om du byter batteri? Och bryter strömmen från fordonet? Under bytet......
Skall du ALLTID låta bilen gå på tomgång 15 Minuter,då du startar upp den! Just för att bilens programvaror skall ansluta sig igen.......det gör dom en efter en............. Och det skall inte behövas nollas någonting.
#1424243
Skall är ljudet som kommer från hundar. Lyssnar inte på människor som låter som hundar. :party:

Har man nyare Volvo med BMS går det att läsa ut BMS:en med OBDII (iCarsoft) så slipper man gissa om den är nollställd efter batteribyte.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]