Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1423590
Det är inte immobilizern som bråkar då? Den bryter spänningen till bränslepumpen om den får för sig att det sitter en biltjuv bakom ratten ;-)
av Thugge
#1423958
Jag börjar fundera om de inte är elfel på bilen. Eller så är de två skilda saker.

Nu verkar den trögstartad trots den kalla torra luften igen. Samt så har låset till förardörren samt passagerarförren bak slutat funka med centrallåset.

Jag tror bilen har en kort livslängd i mitt ägo, tror inte de finns mycket mer att göra. Kan aldrig va värt att lägga mer pengar på en så gammal bil, synd dock då den bara gått 23* på tanke på dess ålder.
av Thugge
#1424204
@gubbstrutt ja alltså den typ hostar igång sig eller vad man ska säga.

Dock tror jag att remmen på generatorn sitter lite löst, eller inte tillräckligt iaf. Ger ett visst ojämnt brummande när den är igång. Vettefasen om det kan påverka?

Om de skulle va en immobilizer (finns de sånt fint på en -00a?) Borde de inte dykt upp i felkoderna?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1424211
Kan du lägga upp en film på hur det låter när du ska starta och på remmen hur det ser ut så vi får se och höra?.
Jodå det finns såna modärniteter som immobilizer på en 00a V70 och äldre :-) . @Erik Å, förklarar det säkert bättre än jag.
av Erik Å
#1424219
Det vanliga felet med immo, glapp i antennringen (som sitter runt tändningslåset) ger väldigt sällan felkod. Då måste det glappa till exakt när diagnos-mjukvaran körs och det kommer oftast inte att hända..
Typiskt symptom är att motorn startar och går en sekund och sen stannar den. Sen vägrar den att starta hur mycket man än kör startmotorn.. Kan hjälpa att ta ur och sätta i nyckeln eller kanske dunka till i kåpan runt tändningslåset. Kan visst bli fel på nyckeln också, Volvo-verkstan föreslog att jag skulle prova reservnyckeln då jag hade problem..
Fix: ta bort kåporna runt tändningslåset. Dra ur den gröna kontakten till antennringen. Lägg lite vaselin på stiften och plugga i och ur några gånger så att oxiden nöts bort. Plugga i och sätt tillbaka kåpan. Klart! :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1424229
Thugge skrev:Om de skulle va en immobilizer (finns de sånt fint på en -00a?) Borde de inte dykt upp i felkoderna?
Inbyggd immo(chip i nyckeln) kom 1996 på volvo. Alla volvobilar från 96 och frammåt har immobilizer som standard. 96-98 har en separat immo-box som "bara" skickar en "ok" eller "inte ok"-signal till styrboxen. -99 flyttade hela immo-systemet in i styrboxen.
Halv-onödigt vetande kanske, men du har iaf garanterat immo på din bil ;-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1424251
Lucif3r skrev:
Thugge skrev:Om de skulle va en immobilizer (finns de sånt fint på en -00a?) Borde de inte dykt upp i felkoderna?
Inbyggd immo(chip i nyckeln) kom 1996 på volvo. Alla volvobilar från 96 och frammåt har immobilizer som standard. 96-98 har en separat immo-box som "bara" skickar en "ok" eller "inte ok"-signal till styrboxen. -99 flyttade hela immo-systemet in i styrboxen.
Halv-onödigt vetande kanske, men du har iaf garanterat immo på din bil ;-)
Nja det där kan vara bra att veta kan jag tycka.
av Thugge
#1426464
Ska se om jag kan ta en film här framöver.
En ledtråd kanske är att det nu luktar rejält mycket bensin när jag startar den när den har svårt att starta.
av SubMarine
#1426508
Låter som att du har problem antingen med någon givare för temperatur eller luftmängd in i motorn eller något läckage på någon slang för luften in i motorn. Om immobilizern förhindrar start på grund av avsaknad kontakt med chippet i nyckeln så ska det sättas en felkod, men jag tror nog inte att denna felkod går att läsa ut med vilken felkodsläsare som helst utan den måste nog ta volvospecifika koder. Men eftersom det luktar bensin så känns immo mindre troligt.

Att läsa livedata från motortempgivaren hade varit intressant för att se om den temperaturen är rimlig.
av Thugge
#1426619
Motortempgivare - är det vad vissa kallar för kylvätsketemperatursensor?
Är det samma sensor som presenterar motortemperaturen i instrumentpanelen? Den är nämligen väldigt stabil (själva nålen).

Är så lustigt för varken LMM eller denna sensor dök upp vid felkodsavläsningen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Haha och folk är så lättlurade. Ja[…]

Stoppet har noll och ingen inverkan på sj&[…]

Min 13 D4 som är optimerad till ca 200 hk […]

Det räcker med att temperaturen i katalysato[…]