Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1424153
Lövet skrev: sön 17 jan 2021, 13:31
ChristerN skrev:
pb81 skrev: lör 16 jan 2021, 21:05 AGM behöver lite högre spänning
Tvärtom, lägre spänning.
Anledningen är att ett vått batteri behöver lite omrörning av syran medans det för ett AGM bara förstör plattorna eftersom det inte har flytande syra.
14,7 för AGM och 14,4 för "vanliga" batterier enligt CTEK. Skulle gissa att de vet vad de gör trots allt ;-)

Däremot rekondläget får inte användas för AGM precis av den anledning du skriver.
Där har du från Cteks MXS 5.0 EU manual.
14.4 MÅNGA AGM batterier ;)

c-tek.jpg
c-tek.jpg (76.41 KiB) Visad 342 gånger
https://www.ctek.com/storage/D55DC90654 ... -SE-SV.pdf
av ChristerN
#1424154
Lövet skrev: sön 17 jan 2021, 13:31
ChristerN skrev:
pb81 skrev: lör 16 jan 2021, 21:05 AGM behöver lite högre spänning
Tvärtom, lägre spänning.
Anledningen är att ett vått batteri behöver lite omrörning av syran medans det för ett AGM bara förstör plattorna eftersom det inte har flytande syra.
14,7 för AGM och 14,4 för "vanliga" batterier enligt CTEK. Skulle gissa att de vet vad de gör trots allt ;-)

Däremot rekondläget får inte användas för AGM precis av den anledning du skriver.
Och på mina Varta AGM står det 14,4.
Sen ska man veta att detta gäller vid 25 grader C. Ju lägre temperatur desto högre spänning. Har för mig det är 0,017V per grad under 25.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1424205
Lövet skrev: sön 17 jan 2021, 13:31
ChristerN skrev:
pb81 skrev: lör 16 jan 2021, 21:05 AGM behöver lite högre spänning
Tvärtom, lägre spänning.
Anledningen är att ett vått batteri behöver lite omrörning av syran medans det för ett AGM bara förstör plattorna eftersom det inte har flytande syra.
14,7 för AGM och 14,4 för "vanliga" batterier enligt CTEK. Skulle gissa att de vet vad de gör trots allt ;-)

Däremot rekondläget får inte användas för AGM precis av den anledning du skriver.
Konstigt att det går att välja recond och agm samtidigt på ctekladdaren,vad jag sett så står det inte någon stans att agm inte ska ha recond men det låter logiskt för det funkar väl inte på ett agm?!

Jag frågade även ctek om man ska använda agm läget vid kallare väder,men de sa att laddaren själv känner av temperaturen ute.

De äldre ctek laddarna hade en snöflinga på agm läget.
av Libbe
#1424225
peckapecan skrev: lör 16 jan 2021, 21:27
KalleJ skrev: lör 16 jan 2021, 21:12 Spelar ingen roll båda funkar.

Processen för att ladda ett EFB- och AGM-batteri är likadan, dock måste man se till att laddaren är anpassad efter batterier med start-stopp-teknik. Se laddarens bruksanvisning för mer information.

https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/

https://batteryworld.varta-automotive.c ... lbatterier
Vad skiljer en vanlig Ctek mot en som är anpassad ?
På C-Tek måste du välja Batteri typ.
Andra laddare har automatik..........
Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]