NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1422937
Hej.

Motorn är en 2,4 liters bensin. Angående påfyllningen av kylarvätska så fyller jag på inom min och max markeringarna. Då ska det inte kunna svämma över, om allt fungerar som det ska.

Oljan ser bra ut. Svart, inte grå eller vattnig. Inget klegg vid eller på oljelocket heller.

Kan det vara så att topplocksbultarna vibrerat loss? Är det något jag kan göra själv? Det ska väl vara specialverktyg för sådant, så att man drar med rätt kraft, och i rätt ordning o.s.v.?
#1422974
Det vill nog mycket till innan topplocksbultarna vibrerar loss själva. Det är väl en del av vitsen med att använda momentnyckel när man drar fast dom.
Men om du misstänker något fel i sammanhanget, men inte hittar något, så låt göra ett kompressionsprov. Då avslöjas det om det finns något läckage någonstans.
#1423026
Kylarvätskan expanderar ca 2 procent från 0 till 100 grader vilket gör ca 1 dl i ett vanlgt kylsystem så det bör inte vara något problem. Men linda lite hushållspapper runt anslutningarna på expantionskärlet och kör ett tag så ser du enkelt var det kommer ut vätska. Kan ev vara vattenpumpen som läcker men det borde visat sig när man trycktestade systemet. Trots allt är det relativt ovanligt att topppackningen börjar läcka på dom motorerna, men visst det händer. Har bilen gått varmt någon gång i samband med det trasiga kärlet som byttes.
#1423029
Hej. Bra tips. Jag testar med papper.

Det är möjligt att motorn gick varm i samband med långkörningen jag nämnde ovan. Men då hade vi redan problemet, och det är förstås möjligt att det blev värre då. Temperaturmätaren svajade fram och tillbaka, p.g.a. för lite kylarvätska och luft i systemet.

Med vänliga hälsningar
Olov
#1424199
UPPDATERING. Bilen var i förra veckan på verkstaden för kontroll av CO2 i kylarsystemet. Resultat: det finns inga tecken på förhöjda halter av koldioxid i kylarsystemet. Som tur är har vi hittat en verkstad som inte tar betalt för felsökning, så bilen skall tillbaka imorgon för vidare undersökning. I helgen var vi ut på en långkörning (ca 30 + 30 mil) och under de första 30 milen läckte ingen kylarvätska alls. Idag noterade vi att det minskat ca 2 dl. Det verkar inte finnas någon logik bakom det hela; ibland läcker det och ibland inte.

Mysteriet fortsätter.

Med vänliga hälsningar
Olov
#1424238
Okej gött då då borde du kunna utesluta Block/toppackningen :-)
Kom å tänka på en sak, har du kollat gavlarna på kylaren? Vet att det är vanligt på 850/X70 att det läcker där är nog inte lika vanligt på dessa modeller men allt kan ju hända :-) brukar vara mellan plastgaveln och kylaren som är i aluminium som läckorna uppstår.
#1424312
apropå rådlös kommentar om lösvibrerande bultar , det är ju inte så att de vibrerar loss - matrialet blir utsträckt antingen på en gång eller med tiden , eller kan vara dragen med fel moment från start för mycket eller för lite , kan vara dålig kvalitet både på bultar och toppackning , kanske bytt packning tidigare och ex. inte bytt bultar.Efterdragning har alltid varit vanligt i motor branschen. Det finns fler möjligheter än jag skrivit ner här.
#1424318
"Finns det ytterligare sätt att kontrollera ifall det är topplockspackningen?"

Kompressionsprov. Men det kräver i värsta fall en verkstad för det om man inte har utrustning för det. Och det har sällan någon Medelbilistsvensson. Har du möjligen någon bekant som är lite mera garage- och hemmamekaniker? Fråga vederbörande i så fall. I kompiskretsar finns det ibland någon i periferin som känner någon som känner någon annan som kan hjälpa till.
#1424612
DayDreamer skrev: sön 17 jan 2021, 22:41 Okej gött då då borde du kunna utesluta Block/toppackningen :-)
Kom å tänka på en sak, har du kollat gavlarna på kylaren? Vet att det är vanligt på 850/X70 att det läcker där är nog inte lika vanligt på dessa modeller men allt kan ju hända :-) brukar vara mellan plastgaveln och kylaren som är i aluminium som läckorna uppstår.
Hej
Vi har ju provtryckt kylarsystemet två gånger. Om det hade varit läckage i kylaren då borde väl det ha märkts då?
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]