Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423802
Om det nu faktiskt skulle vara batteriet, så är det fullt möjligt att spänningen ser bra ut innan värmaren gått igång, men när den förbrukar ström sjunker spänningen så mycket att värmaren slår ifrån igen.
Det är inte någon fin spricka i anslutningen till batteriet, som "trycks ihop" när det är varmt runtomkring, men inte fungerar när det är riktigt kallt?
#1423823
Cox skrev: fre 15 jan 2021, 15:32 Och du är säker att den är ok?
Rekommenderar att du byter brännarinsats på den gamla så har du en tipp topp. Det är oftast den som fallerar porslinet i den spricker.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Då borde den väl strula lite då och då.

Min tanke var glödstiftet först, men i och med att den startar på morgonen när det är svinkallt när bilen är igång så känns det nog mer som något trassel med spänningen.
#1423851
Nix min v70 my09 var likadan när man körde bilen gick värmaren sporadiskt så man fick värme i bilen. Men startade man värmaren med kall bil, gick den ibland en liten stund och dog i ett rökmoln. Och vissa gånger startade pumpen och värmaren surrade för att sedan dö. Beställde en beg och slängde dit, rev sedan befintligt och där var det en spricka i porslinet. Köpte brännarinsats och renoverade den och bytte sen igen. Vilken värme den gav sedan

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

#1423976
Imorse startade den och gick utan problem. Bilen hade stått ute över natten, ca 6-8 grader kallt. La på laddaren igår eftermiddag när den var inne i garaget när jag bytte flexslangen till avgasröret till värmaren.

Mätte spänningen, låg mellan 12.08v till 12.20, dock dippade det ner till 11.58v någon sekund ett par gånger, men det var inget som störde värmaren.

Körde en reset på batteriet i Vida igår också, det stod att batteriet suttit i i 2950 dagar...
#1424139
Cox skrev: lör 16 jan 2021, 13:56 Just det ja, det var ju du som hade trasig flexslang det kan påverka även det att värmaren dör. Men batteriet verkar nog vara på sluttampen om det har suttit där i 8 år Bild

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Batteriet är nytt, men jag resetade inte räkningen av dagar i Vida när jag bytte batteriet, gjorde det en vecka senare!

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]