Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423878
Jag köpte en egen batterysense, la på den på polklämmorna (på stora batteriet) med m6-mutter i vart fall utan problem. CTEK appen har väl en del att önska.... spänningsgrafen är nästan värdelös...
#1423885
Guslin skrev: tis 29 dec 2020, 20:34 Hur gick inkopplingen? funderar ev också på underhållsladdare då vi inte använder bilen så ofta och då åker vi oftast inte så långt, typ 5-10 min till köpcentrum för att hämta paket eller vad man gör. Jag funderar på att börja med en Ctek Battery Sense och som jag förstår det är det ok att sätta denna på batteripolerna, laddaren ska dock sättas under motorhuven enligt manual, men finns vettig bult för minuspolen? Minus-polen enl manual (som framgår i tråden här) går väl inte sätta på en ringhylsa på om jag minns min minnesbild rätt :-)
Vet ej kring bult på V90 för minuskopplingen men kan intyga att det fungerar bra med battery sense. Har det på entusiastbilen tillsammans med CTEK Quick Connect med LED-indikator som jag dragit upp till torkardiket så att den är lätt att koppla in. Jag har råkat ut för att bli överraskad av ett helt dött batteri så därav detta arrangemang.
#1423906
Racetwin2 skrev: fre 15 jan 2021, 21:52 Vet ej kring bult på V90 för minuskopplingen men kan intyga att det fungerar bra med battery sense. Har det på entusiastbilen tillsammans med CTEK Quick Connect med LED-indikator som jag dragit upp till torkardiket så att den är lätt att koppla in. Jag har råkat ut för att bli överraskad av ett helt dött batteri så därav detta arrangemang.
Agerar du endast på huvudindikatorn/SOC? Voltgrafen är ju extremt svår att tyda, i vart fall på iphone 12.
av refbob
#1423957
Själv har jag satsat på EL-motorvärmare med laddare för batteriet. Så när jag pluggar värmaren så får jag en laddad bil nästan varje dag.
av Guslin
#1424053
Ja det låter ju skönt :) Jag hade bara elvärmare på min förra bil och tyckte det skulle bli skönt att slippa sladden :-) Framför allt när man inte är hemma. Känns som parkeringsvärmaren blir lite kaka på kaka då....
#1424056
Guslin skrev: fre 15 jan 2021, 23:40
Racetwin2 skrev: fre 15 jan 2021, 21:52 Vet ej kring bult på V90 för minuskopplingen men kan intyga att det fungerar bra med battery sense. Har det på entusiastbilen tillsammans med CTEK Quick Connect med LED-indikator som jag dragit upp till torkardiket så att den är lätt att koppla in. Jag har råkat ut för att bli överraskad av ett helt dött batteri så därav detta arrangemang.
Agerar du endast på huvudindikatorn/SOC? Voltgrafen är ju extremt svår att tyda, i vart fall på iphone 12.
Nej jag bara tog en random screenshot. Du vet att du kan nypa för att zooma in och ut?
av Guslin
#1424070
Racetwin2 skrev: lör 16 jan 2021, 21:03 Nej jag bara tog en random screenshot. Du vet att du kan nypa för att zooma in och ut?
Jo jag vet men tycker det fortfarande svårt att se om det är 12.1 eller 12.5 volt.
temperaturgrafen verkar inte kunna visa under 0 grader heller.

så live-voltage är det jag använder mest än så länge, samt SOC-grafen som är enkel att tolka.
av refbob
#1424085
Guslin skrev: lör 16 jan 2021, 20:58 Ja det låter ju skönt :) Jag hade bara elvärmare på min förra bil och tyckte det skulle bli skönt att slippa sladden :-) Framför allt när man inte är hemma. Känns som parkeringsvärmaren blir lite kaka på kaka då....
Japp. Och så bor jag i en kall det av landet också.... Väl värt pengarna med både och. Bra lyse och bra värme ska man ha i en bil.
av AndS
#1424104
Finns mängder av olika scenarier och användande av bilarna som påverkar. Har aldrig haft problem med batterier och användande av värmare, förra bilen rullade ca 24000mil/9 år och batteri byttes efter ca 17500 mil/7 år, nuvarande har rullat ca 8000mil/4 år utan problem. Så med mitt körmönster och laddning 2-3 ggr/vinter fungerar det, samt rekondladdning efter vintern.
Så visst kan det vara problem för vissa och oftast körmönsterrelaterat (korta sträckor och värmare) och det är då det skrivs om det i t.ex. det här forumet, men för det betyder det inte att det är generellt problem. Därför inga konstigheter med problem utan lösningen kanske är för vissa att komplettera med elansluten motor/kupevärmare.
Mitt batteribyte gjordes utifrån att det började sega vid start efter 2-3 veckors användande av värmare/körning. Har med de här två bilarna endast haft 2-3 tillfällen med varning om låg batterinivå.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]