Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
#1423661
hedbäck skrev:Hej Andreas12
Så du menar att koncentrerad spolarvätska, som är ren alkohol fryser när tempen faller ner på minus 7gr
mvh Magnus
Ren spolarvätska fryser vid -65.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1423679
Vid munstycket dunstar alkoholen och sen fryser vattnet, om inte elvärmen fungerar.
av Rådlös
#1423702
Jag minns att det fanns på Biltema en utrustning med en slang som man skulle vira runt den övre kylarslangen för att värma upp spolarvätskan. Men den här "uppfinningen" blev inte så långvarig. Man kokade bort alkoholen redan innan den kom fram till sprutmunstyckena.
Detta var nog någon gång i Biltemas "barndom" på 70-talet ???
av William85
#1423705
Jag har haft det här problemet också, verkar variera lite beroende på märke av spolarvätska. Just nu kör jag Julas blandat 50% och den verkar funka bra ända ner mot -15 på långfärd iaf.

Jag har eftermonterat eluppvärmda munstycken men det verkade inte avhjälpa, dock vet jag inte om dessa munstycken funkar på min bil då jag inte direkt sett nån smält is runt munstyckena.
av Cox
#1423808
Många bilar idag har behållaren eluppvärmd

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av peckapecan
#1424036
Gör min egen spolarvätska.
Avjoniserat vatten, lite diskmedel, en skvätt 95% teknisk sprit.

Tycker det fungerar bättre än konventionell spolarvätska med tanke på avdunstning och lukt.
Sedan tycker jag trycket och spridningen på rutan blir bättre hur det nu kan komma sig.
av Rådlös
#1424111
"Sedan tycker jag trycket och spridningen på rutan blir bättre hur det nu kan komma sig?"

Diskmedel tar ju bort ytspänningen.
Blir det inte dyrt med Teknisk sprit (Isopropylalkohol). Jag köpte en liter på Kjell & Co för några år sedan, 100%. Pris 140 kr. En liter T-sprit kostar runt en 50-lapp.
av peckapecan
#1424214
Rådlös skrev: sön 17 jan 2021, 09:03 "Sedan tycker jag trycket och spridningen på rutan blir bättre hur det nu kan komma sig?"

Diskmedel tar ju bort ytspänningen.
Blir det inte dyrt med Teknisk sprit (Isopropylalkohol). Jag köpte en liter på Kjell & Co för några år sedan, 100%. Pris 140 kr. En liter T-sprit kostar runt en 50-lapp.
Har obegränsat med Teknisk sprit, så gör 25L spolarvätska åt gången
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1424259
Jag är lite slö... så när spolarvätskan börjar ta slut så köper jag en liter koncentrerad spolarvätska och sedan fyller på med vatten till det är helt fullt utan att fundera på vilken blandning det resulterar i. Någon gång när det varit riktigt kallt har jag dock funderat på om det kommer att frysa men märkligt nog så har jag klarat mig.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]